1

شب سرد اردبیل

دمای هوا در شهر اردبیل در پی بارش سنگین برف و یخبندان دو روز گذشته طی شب گذشته به ۱۳ درجه سانتیگراد زیر صفر رسید.

بارش سنگین برف و سرما در سطح استان اردبیل که از سحرگاه روز یکشنبه آغاز شده بود، از دیشب متوقف شده و با توقف بارش، سرمای شدید و استخوان سوزی در این منطقه حاکم شده است.

بارش سنگین برف در استان اردبیل مناطق وسیعی از این استان را سفیدپوش کرده و ارتفاع برف در معابر داخل شهر اردبیل به بیش از ۴۰ سانتیمتر رسیده است.

بارش شدید برف همچنین موجب کندی تردد در معابر داخل شهر، تعطیلی برخی صنوف، افزایش تصادفات درون شهری و اختلال در زندگی عادی مردم شده است.

بارش شدید برف در استان اردبیل همچنین موجب کندی تردد در محورهای مواصلاتی این استان شده و به علت تاخیر در برفروبی، تردد در معابر داخل شهر اردبیل با اختلال جدی رو به رو شده و همین امر سب گلایه شهروندان شده است.

مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز اعلام کرد: راه ارتباطی ۳۰۰ روستای استان که مسدود شده بود، باز شده و هم اکنون تردد در تمامی جاده‌های اصلی و فرعی استان به کندی جریان دارد.

هم‌اکنون عملیات برفروبی در همه جاده‌ها و به خصوص گردنه‌های استان اردبیل از جمله گردنه صائین، اسالم، سرچم، حیران و لنگان جریان دارد و در مقاطعی از این گردنه‌ها کولاک نیز گزارش شده است.

بارش برف، کولاک و سرمای شدید همچنین موجب اعلام تعطیلی مدارس در بیشتر شهرستان‌های این استان طی سه روز اخیر شد.

روابط عمومی آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای با تشریح نحوه فعالیت مدارس برای امروز اعلام کرد: فعالیت‌های آموزشی تمامی دوره‌های تحصیلی این استان در روز جاری به صورت غیرحضوری خواهد بود.

بنا به اعلام آموزش و پرورش استان اردبیل، به علت بارش برف و برودت هوا، فعالیت آموزشی در کلیه نواحی و مناطق استان در تمامی دوره‌های تحصیلی در نوبت صبح و عصر به صورت غیرحضوری و از طریق شبکه آموزشی شاد انجام می‌شود و تمامی امتحانات داخلی به زمان دیگری موکول شده است.

مراکز دانشگاهی استان اردبیل نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کردند که فعالیت آموزشی و برگزاری امتحان در روز سه شنبه لغو شده و زمان برگزاری آزمون‌های لغو شده اعلام خواهد شد.

استانداری اردبیل نیز اعلام کرد: به منظور صرفه جویی در مصرف گاز، شروع ساعات کاری ادارات این استان در روز سه‌شنبه ۲۰ دی ماه نیز از ساعت ۱۰ صبح و ساعت کاری بانک‌ها هم هشت صبح تعیین شده است.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل نیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد: با توجه به وزش باد تند گاهی نسبتاً شدید در مناطق مستعد استان اردبیل، کولاک برف در مناطقی از استان به خصوص در جاده‌ها و محورهای کوهستانی دور از انتظار نیست.

اداره کل هواشناسی استان اردبیل همچنین گزارش داد که امروز به طور موقت با پایداری نسبی شرایط جوی، ضمن تداوم هوای سرد، بارش قطع شده و دوباره از فردا چهارشنبه، با تقویت پرفشار سطح زمین، علاوه بر وزش باد تند و حاکم شدن هوای ابری و مه آلود، در مناطقی از استان به ویژه در نوار شرقی و مناطق شمالی استان بارش برف ادامه خواهد یافت.

بر اساس اعلام این اداره کل، از حوالی ظهر پنجشنبه این هفته به تدریج از میزان ابرها کاسته شده و جوی به نسبت پایدار در شمال غرب کشور حاکم خواهد شد.

بنا به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اردبیل، دماهای زیر صفر درجه سلسیوس همچنان تا آخر هفته در سطح این استان ماندگار خواهد بود.