1

سه نکته از یک برنامه پرنکته

ورزش، تلاش، نشاط

تلویزیون به‌عنوان قدرتمندترین رسانه به مانند پل ارتباطی میان میدان‌های ورزش و افکار عمومی عمل می‌کند. نقش تلویزیون در شکل‌دهی و جهت‌دهی باورها و نگرش و افکار جامعه غیرقابل انکار است. روی این اصل، جامعه ورزش و علاقه‌مندان به رشته‌های مختلف ورزشی از شبکه سبلان و دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی آن، انتظار تهیه و پخش برنامه‌هایی را دارند که بتوانند ورزش ما را از روزمرگی نجات بدهند و مسئولین امر را در ارائه‌ی خدمات و انجام وظیفه به تحرک وادارند.

برنامه ورزش و تلاش و نشاط شنبه شب گذشته شبکه سبلان در راستای عمل به یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه ملی روی آنتن رفت و بعد از مدت‌ها دامن این برنامه از اتهام بلندگویی برای ارائه‌ی آمارهای اغراق‌آمیز نجات یافت و برنامه با جذابیت بیشتر مورد استقبال قرار گرفت.

انتظار می‌رود این رویه و پرداختن به مشکلات اصلی ورزش و بیان حقایق موجود بدون رودربایستی با استفاده از کارشناسان و دعوت از صاحب‌نظران در برنامه‌های ورزشی شبکه سبلان ادامه‌دار باشد.

سعه صدر

مولا علی‌بن‌ابیطالب(ع) می‌فرماید: “ابزار ریاست و مدیریت، سعه صدر و گشایش روح و فکر و تحمل فراوان است”. یکی از ویژگی‌های مدیر ایده‌آل و کاربلد صبر و تحمل در قبال انتقادات، پیشنهادات و راه‌حل‌ها می باشد. هر مسئول در هر جایگاهی اگر تحمل شنیدن حرف حق را نداشته باشد ادعای مردم‌داری‌اش آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

حفظ حرمت و رعایت شأن منتقد یکی دیگر از مواردی است که مدعیان خدمت به مردم باید در رعایت آن پیش‌قدم باشند. عکس‌العمل نامناسب، عصبانیت، به کار بردن الفاظ و کلمات خارج از عرف، پسندیده نمی‌تواند باشد.

اگر مدیران ما در همه سطوح به این باور برسند که انتقاد و نصیحت در یک مجموعه نشان‌دهنده سلامت مجموعه و مدیریت است بسیاری از مشکلات حل شدنی است.

تفاوت سوت با پرچم

بعد از برنامه یاد شده هرچه فکر کردم و از دوستان پرس‌وجو نمودم سوت زدن یک داور اردبیلی در رقابت‌های پرسپولیس و استقلال تأیید نشد. در دنیای فوتبال داور بازی یعنی فردی که سوت به دهان وظیفه اجرای قانون‌مند یک مسابقه فوتبال را برعهده بگیرد. البته دراین امر دو داور که عنوان کمک‌داور را دارند با پرچم زدن داور را در امر قضاوت یاری می‌کنند. پس سوت زدن در بازی فوتبال مفهوم خاص خودش را دارد و به کمک داور این عنوان را نمی توان اطلاق کرد. البته داوران ما در دهه‌ی ۷۰ در سطح اول فوتبال کشور فعال بوده و در مسابقات تیم‌هایی چون استقلال پرچم زده‌اند پس اگر الان هم کمک‌داوری از اردبیل این وظیفه را به‌عهده بگیرد افتخاراست  که ادامه دهنده راه داوران پیش‌کسوت این منطقه می باشد.