1

اردبیل جزو استان‌های اولویت‌دار در تامین ماشین آلات راهداری است

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه تا پایان امسال دو هزار و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری وارد کشور می‌شود، گفت: استان اردبیل به لحاظ شرایط اقلیمی جزو استان‌های اولویت‌دار برای تامین ماشین آلات راهداری است.

به گزارش سازمان راهداری وحمل ونقل جاده ای، داریوش امانی در دیدار با استاندار اردبیل با بیان اینکه نقش و جایگاه مرز در توسعه ترانزیت تجاری و اقتصاد کشور بسیار مهم و ضروری است، افزود: استان اردبیل به لحاظ دارا بودن پایانه مرزی بیله سوار جزو استان‌های مهم و پراهمیت کشور است.

وی نگهداری راههای اصلی و شریانی را از اولویت‌های اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد و گفت: وظیفه نگهداری از راه‌های اصلی و شریانی برعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است اما اعتبارات راه‌های روستایی بر عهده مدیران محلی و استانی است که در این زمینه باید استانداران در خصوص جذب اعتبارات لازم پیگیری لازم را انجام دهند.

معاون وزیر راه وشهرسازی، استان اردبیل را به لحاظ شرایط اقلیمی جزو استان‌های اولویت‌دار در تامین ماشین آلات راهداری عنوان کرد و گفت: با توجه به ضرورت و حساسیت موضوع خصوصا در استان‌های پربارش طبق مصوبه هیات وزیران قرار است ۲هزار و۶۰۰دستگاه ماشین آلات راهداری تا پایان امسال وارد کشور شود.

امانی اظهار کرد: در حوزه راه‌های روستایی هم پروژه‌ها توسط استانداری و اداره کل راهداری اولویت‌بندی شوند تا در بودجه و اعتبارات سال آینده برای اجرای آنها مساعدت های لازم انجام گیرد.

سید حامد عاملی استاندار اردبیل هم در این دیدار گفت: استان اردبیل یکی از استان‌های برفی و سردسیر کشور است و در سال بیش از ۱۲۰ روز راهداری زمستانی اجرا می شود.

وی افزود: اغلب ماشین آلات راهداری استان فرسوده و عمر بالای ۲۵ سال دارد که نیاز دارد برای استانی مثل اردبیل که با بارش های سنگین همراه است ماشین آلات جدید خریداری و جایگزین ماشین آلات فرسوده شود.

رئیس شورای اداری استان اردبیـل با بیان اینکه در یک سال گذشته به اندازه ۴ سال پروژه‌های بسیار ارزشمندی در حوزه راه استان توسط راهداری انجام شده است، گفت: همت جهادی و ارزشمندی در زمینه آسفالت و بهسازی جاده‌های استان انجام شده که رضایت مردمی را نیز به همراه داشته است.

استاندار اردبیل با اشاره به عقب ماندگی‌های استان اردبیل در زمینه شاخص‌های کشوری، خواستار اختصاص اعتبارات مناسب از سازمان راهداری برای اجرای پروژه‌های اولویت دار و جبران عقب ماندگی‌های این استان شد.

عاملی متوسط شاخص دارا بودن استان‌ها از بزرگراه در کشور را ۲۴ درصد برشمرد و خاطرنشان کرد:با توجه به اینکه این میزان در استان اردبیل ۱۱ درصد است و از متوسط کشوری بسیارعقب هستیم باید در این زمینه برنامه ریزی اساسی جهت اجرای پروژه های بزرگراه و جذب پیمانکار انجام دهیم.

وی با بیان اینکه استان اردبیل تنها استان کشور است که ارتباط آن از طریق یک جاده مناسب به مرکز کشور برقرار نیست، افزود:این یک آسیب جدی برای استان و از مطالبات مهم مردمی است.

استاندار اردبیل خواستار تخصیص اعتبارات برای انجام روکش آسفالت مسیر اردبیل- سرچم شد و گفت: اگر اعتبارات به موقع جذب شود روکش آسفالت مسیر تا سال آینده به اتمام خواهد رسید که خدمتی ماندگار برای مردم استان است.

وی جذب اعتبارات برای خرید تجهیزات ایمنی راه را از اولویت‌های مهم استان عنوان کرد و افزود: اگر بتوانیم اعتبار لازم را در این زمینه جذب کنیم با اولویت بندی در مسیرهایی که ضرورت و مشکل از این لحاظ دارند کار را شروع خواهیم کرد.

استاندار اردبیل طول راه‌های شریانی استان را ۷۰۰ کیلومتر برشمرد گفت: لازم است برنامه ریزی لازم در این زمینه نیز انجام و برای سال آینده ترسیم شود تا بتوانیم پروژه‌های مربوط به راههای شریانی را نیز اولویت بندی کنیم.