1

برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال ۸۱۰ روستا در استان اردبیل تدوین شد

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل از تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال در ۸۱۰ روستا با هدف رونق تولید و اشتغال در روستاهای این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا روستاها از ارکان تولید و اشتغال در کشور به شمار می‌روند و با تولیدات مختلف کشاورزی و دامپروری نقش غیرقابل انکاری در امنیت غذایی برعهده دارند. با این حال طی چند دهه اخیر فرایند توسعه به سمت گسترش شهرنشینی و خالی شدن روستاها از سکنه پیش رفته است.

این امر شرایطی را به نظام برنامه‌ریزی کشور تحمیل کرده که بر اساس آن عمده توجه و تمرکز برنامه ریزان کشور بر شهرها و مناطق مهاجرپذیر و رفع و رجوع مشکلات و آسیب‌های ناشی از آن معطوف بوده است. با این حال آسیب‌ها و خطرات مهاجرت از روستاها برای این مناطق کمتر از مناطق مهاجر پذیر نیست.

شاید ملموس ترین آسیب در مناطق مهاجر فرست نقصانی است که در بخش تولید و کشاورزی و تامین مایحتاج ضروری شهروندان پیش می‌آید.

نکته بسیار مهم اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های اشتغال در این مناطق هم عملا خالی مانده و روستاها به جای اینکه واحدهای تولیدی باشند تبدیل به مصرفه کننده شده و نیروی کار خود را از دست می‌دهند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی البته در زیرساخت‌های ضروری روستاها اعم از راه، برق،آب، گاز، مخابرات، مدرسه، اقدامات زیادی انجام شده است، با این حال ایجاد این زیرساختها با وجود هزینه‌های سنگینی که برای دولت داشت نتوانست مانع جدی برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان ایجاد کند.

از همین روست که طی سال‌های اخیر نظام برنامه ریزی بر اشتغال‌آفرینی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی روستاها معطوف شده است.

در استان اردبیل هم در یکی دو سال اخیر برنامه توسعه روستاها در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و قرار است هر سال برنامه توسعه ۱۳۰ روستا اجرایی شود.

در همین راستا غلامرضا خوشزاد روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توسعه روستاها با هدف تثبیت سکونت، اشتغال و رونق تولید و مهاجرت معکوس هدفگذاری شده تا با افزایش سرانه درآمدی مردم، رفاه عمومی در روستاها ارتقا یابد.

وی افزود: از یک هزار و ۸۰۰ روستا و آبادی استان اردبیل ۱۵۱ روستا فاقد سکنه و بقیه دارای سکونت دائم هستند که سالانه ۱۳۰ روستا با مشارکت مهندسان مشاور و کارشناسان در قالب این برنامه مورد توجه و هدفگذاری قرار گرفته‌اند.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل با اشاره به مشارکت خود روستائیان در تهیه این برنامه اظهار کرد: در چهارچوب این برنامه سعی شده تا ظرفیت‌های روستاهای هدف در ابعاد اقتصادی، اشتغال و طرح‌های با اولویت اجرا مورد توجه قرار گیرد.

خوشزاد با بیان اینکه سند آمایش مسیر و جهت توسعه را مشخص کرده است، افزود: سند آمایش سرزمینی استان اردبیل سال ۹۹ مصوب و به تائید شورای آمایش سرزمین کشور رسیده و در کنار آن سند توسعه شهرستان‌ها نیز با رویکرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تهیه و به ۱۰ شهرستان استان ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: برای شهرستان‌های تازه تاسیس انگوت نیز سند توسعه شهرستانی در حال تهیه است که امیدواریم با سرعت ابلاغ شود.

سرپرست معاونت برنامه ریزی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل ابراز امیدواری کرد در چهارچوب این اسناد توسعه ای، در برنامه هفتم توسعه، اجرای طرح‌های پیشران در مناطق شهری و روستایی استان اجرا شده و اهداف توسعه ای در این مناطق محقق شود.

وی با بیان اینکه برنامه هفتم ظرفیت‌های توسعه اردبیل را مد نظر قرار داده است، افزود: برنامه هفتم توسعه به شکل مساله محور گره‌گشای مشکلات در حوزه توسعه استان اردبیل با ظرفیت‌های ممتاز خواهد بود.

خوشزاد اظهار کرد: در ۶ برنامه توسعه‌ای که بعد از انقلاب تهیه شده اشکالات و نارسائی‌هایی در تهیه و اجرای آن وجود داشت که با در نظر گرفتن این نقاط ضعف در برنامه هفتم تلاش بر این است با نگاه علمی و تخصصی ظرفیت‌های استان به درستی مورد توجه قرار گرفته و در پایان برنامه هفتم این توانمندی‌ها به نقطه عملیاتی برسد.

وی بیان کرد: شاخصه مهم این برنامه توجه به طرح‌های پیشران در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت و نگاه تحولی براساس ظرفیت‌های استان است تا طرح‌های زیربنایی همچون پایاب سد خداآفرین، سد عمارت، گیوی، تبدیل اراضی دیم به آبی تا ۷۰ هزار هکتار، تولید محصولات صنعتی صادرات محور، تقویت زیرساخت‌های بخش نیرورسانی و گردشگری در ابعاد مختلف اجرایی و عملیاتی شود.