1

اگر توان مدیریتی ندارید مسئولیت نپذیرید

دنیای اردبیل؛ هفتاد و هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل و با بررسی مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی استان با عناوین “همدرد هستیم، همراه هم نیستیم” ، چو در هست حاجت به دیوار نیست ” “دربدری شهرداری”اگر توان مدیریتی ندارید مسولیت نپذیرید و  … منتشر شد.
دانلود نسخه PDF شماره هفتاد وهشتمین نشریه دنیای اردبیل
http://donyayeardabil.ir/wp-content/uploads/2019/08/pdfjoiner-4-1.pdf
مطالب موجود در صفحه دوم  شماره هفتادو هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*چو در هست حاجت به دیوار نیست

*همدردهستیم، همراه هم نیستیم
مطالب موجود در صفحه سوم هفتاد و هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*فرهنگ نماز در مدارس استان نادینه شده است

*سد بفراجرد خلخال آماده افتتاح می شود

*کشف سویای قاچاق در پارس اباد

مطالب موجود در صفحه چهارم هفتاد و هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*دربدری شهرداری

*اجلاس منطقه ای نماز در مشگین شهر برگزار شد
مطالب موجود در صفحه پنجم هفتاد و هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*اگر توان مدیریتی ندارید مسئولیت نپذیرید

مطالب موجود در صفحه ششم هفتاد وهشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*اردبیل از استان های برتر کشور در محصولات گلخانه ای است

*آتش سوزی در کارخانه ای در نمین 12 میلیسارد ریال خسارت برجای گذاشت

*مطالب موجود در صفحه هفتم هفتاد و هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

رویای مدیریت بر ورزش استان

*نگاه ورزشی؛لازمه انتخاب مدیر ورزشی

*انتخاب رئیس هیأت ورزش های دانشگاهی استان اردبیل

*مطالب موجود در صفحه هشتم هفتاد و هشتمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*معضلی به نام ماندن یا رفتن لطف الهیان




شرط مسئولیت در جمهوری اسلامی روحیه مبارزه با فساد است

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، در گردهمایی ۴ هزار و  ۵۰۰ نفر از اعضای بسیج دانشجویی در آستانه سالروز تشکیل بسیج دانشجویی، اظهار کرد: کسانی که در روزهای اخیر از فضا و از دغدغه مردم سوءاستفاده کرده و در جامعه اغتشاش و ناامنی کردند، دل زن و بچه‌های مردم را لرزاندند و به اموال عمومی حمله کرده و به اموال مردم خسارت وارد کردند بدانند مجازات سختی در انتظارشان هست.

وی افزود: امنیت کشور مهمترین مسئله ما هست و تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم نسبت به امنیت کشور کوچکترین اخلالی صورت بگیرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز در منطقه به عنوان امن ترین کشور شناخته می‌شود و جانفشانی شهدا و جانبازان برای حفظ امنیت این کشور پیشروی ما است و غیرممکن است اجازه دهیم کوچک ترین اخلالی در امنیت مردم واقع شود و به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد.

آیت الله رئیسی ضمن تبریک به مناسبت سالروز بسیج دانشجویی گفت: بسیج مجموعه‌ای مومن، دلداده به خدا، برخوردار از روحیه جهادی، دغدغه‌مند نسبت به مشکلات مردم و تلاشگر برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه است.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: بسیج دارای روحیه آماده و برخوردار از آمادگی برای هزینه کردن از خود و آنچه در اختیار دارد، در جهت رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی مردم است. بسیجی دارای روحیه ابتکار، خلاقیت، نوآوری و برخوردار از روحیه “ما می‌توانیم” برای پیشرفت امور جامعه است.

رئیس قوه قضاییه گفت: دانشجو چهره‌ای دوستدار و طالب دانش با روحیه دانش افزایی و معرفت افزایی برای خود و جامعه است. دانشجو حقیقت یاب است و اهل تحقیق و پژوهش برای ارتقاء جامعه و به کار بردن علم در جهت پیشرفت جامعه است.

وی تصریح کرد: عجین شدن دو خصلت بسیجی و دانشجو بودن با یکدیگر، دانشجوی بسیجی را دارای یک جایگاه والا می‌کند که این جایگاه ایجاب می‌کند جامعه و نیاز جامعه را خوب بشناسد و خود را برای رفع نیاز‌های جامعه آماده کند. به راستی سیاسی بودن برای دانشجو همین معنا را دارد؛ یعنی شناخت دقیق جامعه، نیاز‌های جامعه و آماده بودن در رفع این نیازها.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: سرداران و شهیدان انقلاب اسلامی الگو‌های ما در این میدان هستند که در عرصه‌های مختلف، نیاز جامعه را شناخته‌اند و خود را برای رفع نیاز‌ها و دفاع از حریم دین، مردم و وطن و دفاع از ارزش‌های اسلامی آماده کرده‌اند و جان شیرین خود را تقدیم راه خدا نموده‌اند. اینان روشنفکران حقیقی جامعه هستند.

وی افزود: روشنفکر کسی نیست که جامعه را به سمت فرهنگ غربی و مدل‌های غربی سوق دهد؛ بلکه روشنفکران واقعی و حقیقی جامعه، شهدای عظیم‌الشان، جانبازان و ایثارگران هستند. روشنفکران مجاهدان راه خدا هستند که با همه وجود در مسیر دفاع از دین و ارزش‌های الهی آماده خطر هستند.

وی افزود: نقش دانشجویان بسیجی و جوانان برومند در طول تاریخ انقلاب اسلامی در این ۴۰ ساله نقش بسیار برجسته‌ای بوده است. برجسته‌ترین نقشی که جوانان ایفا کردند در ۸ سال جنگ تحمیلی در مقابل هجوم‌های بی‌رحمانه دشمنان و دفاع از داشته‌های کشور بود. امروز بعد از گذشت ۴۰ سال واقعیت‌های زیادی روبروی ماست. در سند راهبردی گام دوم، مقام معظم رهبری این واقعیت‌ها را به تصویر کشیدند و تمام راهبرد‌هایی را که برای حرکت در گام دوم ضرورت دارد، یادآور شدند و به همه ما و صاحبان نظر و بصر اعلام کردند گام نهادن در گام دوم به دانش، حرکت مجاهدانه، جزمیت علمی، عزم عملی و حزم و دوراندیشی نیاز دارد.

آیت الله رئیسی بیان کرد: این حرکت نیازمند این است که انسان، جامعه و دشمنِ پیش رو را خوب بشناسد و در این مسیر گام‌های استوار بردارد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: محور مبارزه با فساد و اجرای عدالت در بیانیه گام دوم مورد تأکید قرار گرفته است؛ چرا که اجرای عدالت مهمترین هدف نهضت انبیاء عظام الهی و از مهمترین اهداف امام (ره) برای برقراری نظام اسلامی و از مهمترین نکات مورد تاکید مردم است.

وی با بیان اینکه عدالت بعد از توحید فراگیرترین مفهوم در بین مفاهیم دینی ماست، گفت: عدالت و توحید، عدالت و بعثت، عدالت و خلقت، عدالت و معاد، عدالت و فرج، عدالت انفسی، عدالت آفاقی، عدالت اقتصادی، عدالت اجتماعی، عدالت فرهنگی و عدالت قضایی همه جلوه‌هایی از عدالت است، اما سخن ما از عدالت به معنای بحث‌های نظری نیست که جای آن دانشگاه و حوزه است؛ سخن ما در عدالت اثباتی و اجرایی است؛ یعنی باید ببینیم عدالت را در هر عرصه‌ای از عرصه‌های اجتماع چگونه باید اجرا کرد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: در رأس جامعه اسلامی امام و مقتدای عادل است؛ اما اگر عدالت بخواهد بر کام مردم شیرین بیاید، قانون عادلانه،‌ مجریان و دست اندرکاران برخوردار از عدالت و مراقبت در آسیب شناسی‌ها و پیگیری آسیب‌زدایی‌ها امری ضروری است. لذا اگر بخواهیم عدالت را در عمل اجرایی بدانیم، توجه به قانون و قانونگرایی باید به عنوان یک ارزش تلقی شود. قانون گریزی و هر فعل یا ترک فعلی که موجب مخدوش شدن قانون و اجرای عدالت شود، طبیعتا خدشه به عدالت وارد می‌کند؛ لذا همه باید خود را موظف در این حوزه بدانیم.

رئیس قوه قضاییه افزود: “مفردات اصفهانی” واژه فساد را در قرآن کریم معنا کرده است؛ به این معنا که “خارج شدن هر شئ‌ از اعتدال را فساد می‌گویند”.

وی تصریح کرد: مردم از دولت، مجلس، دستگاه قضایی و نهادهای حکومتی انتظار اجرای عدالت دارند که انتظار بجا و کاملا موافق آن چیزی است که از اول پیروزی انقلاب پرچم آن را برافراشتند و امروز پرچمدار عدالت مقام معظم رهبری است.

آیت الله رئیسی گفت: مبارزه با فساد و اجرای عدالت ایجاب می‌کند هر بخشی در حوزه فعالیت و عمل خود برای کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی، ‌اجتماعی و فرهنگی تلاش کند و هیچ دستگاهی در این رابطه مستثنی نیست و همه دستگاه‌ها باید ساختارهای فساد زا را اصلاح کنند.

رئیس قوه قضاییه افزود: در سال 80، در پیام جامع مبارزه با فساد اقتصادی، مقام معظم رهبری تکلیف قوا را تعیین کردند،. قوه مقننه باید منافذ فسادزا را مسدود کند؛ قوه مجریه بسترهای فساد زا را اصلاح کند و دستگاه قضایی با مفسدین اقتصادی برخورد کند. پس بحث مبارزه با فساد و اجرای عدالت به همه دستگاه‌ها در کشور مربوط است.

وی با تاکید بر اینکه روحیه مبارزه با فساد داشتن، شرط مسئولیت داشتن در جمهوری اسلامی است، ادامه داد: اگر فردی روحیه مبارزه با فساد و اجرای عدالت را نداشته باشد و در مقابل حیف‌ها و میل‌های بیت المال حساسیت نداشته باشد، هر روز در جامعه شاهد بروز یک موضوع و تشکیل یک پرونده خواهیم بود.

آیت الله رئیسی اظهار کرد: امروز جریان دانشجویی و امثال شما یک فرصت کم نظیر برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد هستید. این فرصت را باید همه مسئولان و ما مغتنم بشماریم. جمع شما دلسوزان و دغدغه‌مندان جامعه برای انجام مأموریت‌های خطیری که بر عهده ماست، یک فرصت هستید. دولت،‌ مجلس، نهادها و دستگاه‌ها باید این نیروی عظیم انسانی و کارآمد را برای خود فرصت تلقی کنند؛ هم به عنوان نیروی انسانی که می‌تواند در خدمت اجرای عدالت و مبارزه با فساد باشد و هم در انجام تحقیقات و پژوهش‌های ضروری که امروز دانشگاه بستر آن است.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: این مجموعه به عنوان سازمان مردم‌نهاد که در دل مردم جا دارد، می‌تواند به عنوان یک دستگاه اعلام کننده فساد بهترین مجموعه‌ای باشد که فساد را اعلام کند و باید به سخن و حرف او اعتماد کرد. طبق ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری، سازمان‌های مردم نهاد که بهترین آنها می‌تواند مجموعه بسیج دانشجویی باشد، می‌توانند موارد و مصادیق را اعلام کنند که باید بسیار هم مورد توجه قرار گیرد. این نگاه دغدغه‌مندانه و دلسوزانه که کژی‌ها و تخلفات و فساد را بر نمی‌تابد، می‌تواند فرصت مغتنمی برای دستگاه‌ها باشد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها بر حقوق عامه و حق‌الناس تاکید کرده‌اند، گفت: یادآوری، تذکر، اعلام و مطالبه شما بسیار مغتنم خواهد بود؛ لذا ابعاد این موضوع باید شناخته و گفتمان‌سازی و مطالبه شود.

آیت الله رئیسی افزود: امروز جریان دانشجویی،‌ جریان مخلص، انقلابی، دغدغه مند، طرفدار مردم و نظام و ولایت است. اگر سخنی بگوید و کاستی‌ را در یک منطقه و اقلیم اعلام کند، باید مغتنم شمرده شود.‌ نقش شما در پیش‌بینی، پیشگیری و اقدام نقش بسیار قابل توجه و برجسته‌ای خواهد بود.

رئیس قوه قضاییه در ادامه تصریح کرد: در آستانه روز بسیج دانشجویی اعلام می‌کنم که به تمام پرونده‌هایی که دغدغه شماست، انشاءالله به لطف خدا رسیدگی خواهیم کرد.

وی افزود: ما، شما و مردم را محرم می‌دانیم و معتقدیم بسیاری از تصمیمات بزرگ اگر با مردم در میان گذاشته شود و برای مردم تبیین شود و اقناع عمومی و اجماع نخبگانی انجام شود، بزرگترین حامی، مردم خواهند بود.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در این راستا بدانید از اخم کسی، جوسازی و فضاسازی فرد و مسئولی تأثیر نمی‌پذیریم و هر کسی در هر جایگاهی بخواهد فضاسازی و جوسازی کند و جامعه را دو قطبی یا چند قطبی کند، در این راستا به هیچ عنوان ملامت ملامت‌کنندگان و سرزنش افراد در دل ما، جان ما، سیره و مشی و سلوک ما اثر نخواهد کرد.

در این همایش یکی از دانشجویان به موضوع طرح سهمیه بندی بنزین اشاره کرد و رئیس قوه قضائیه در این زمینه گفت: ما در رابطه با این موضوع سخن‌ها داریم. چند سال بر اساس قانون دولت وظیفه داشت نسبت به مدیریت سوخت اقدام کند و در این چند سال اقدام نکرد، یعنی وظیفه قانون و مصرح در قانون را چند سال به تأخیر انداخت.

 

 




سناریو سد گیوی

دنیای اردبیل؛ هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل و با بررسی مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی استان با عناوین “سناریو سد گیوی” ، “نگرانی هواداران، بی توجهی مسئولان ” ” فضول باشی و آفتابه و لگن” “آمارسازی در ورزش و  … منتشر شد.
دانلود نسخه PDF شماره هفتاد و پنجمین نشریه دنیای اردبیل
http://donyayeardabil.ir/wp-content/uploads/2019/08/pdfjoiner-4-1.pdf
مطالب موجود در صفحه دوم  شماره هفتادو ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل :
طرح ملی مسکن مهر تأییدی بر مسکن مهر

*برای راه اندازی تله سیژ خلخال 600 میلیارد ریال سرمایه گذاری می شود

مطالب موجود در صفحه سوم هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل :
*فضول باشی و آفتابه و لگن

*آمارسازی در ورزش

*تمام مدارس اردبیل به سامانه  گرمایشی استاندارد تجهیز می شوند
مطالب موجود در صفحه چهارم هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل

*فوتبال و انتخابات مجلس
مطالب موجود در صفحه پنجم هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*سناریو سد گیوی

مطالب موجود در صفحه ششم هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*نگرانی هواداران، بی توجهی مسئولان

مطالب موجود در صفحه هفتم هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*مسیر توسعه خلخال همراه شده است

*یک کیلو گرم مواد مخدر صنعتی در خلخال کشف شد
*مطالب موجود در صفحه هشتم هفتاد و ششمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*آئین نکوداشت دانشمند نخبه دکتر محمد برزگرجلالی در اردبیل برگزار شد




سناریو سد گیوی

سفر معاون آب و آبفای وزارت نیرو به استان اردبیل و اظهار نظر وی در مورد سد گیوی سؤالات متعددی را در اذهان ایجاد کرده است.
در جریان این سفر قاسم تقی زاده خامسی گفت: به سبب وجود برخی کمبودها و نواقص در بدنه ، امکان آبگیری کامل سد گیوی وجود ندارد!!
این سد در طول حیات 15 ساله اش با وعده های متعددی در ارتباط با آبگیری کامل و اجرای پروژه پایاب آن مواجه بوده است.
در سال 83 عملیات اجرای شبکه و سد گیوی کلید خورده است. سدی که با هدف توسعه هشت هزار هکتاری از اراضی دیم، ایجاد فرصت های شغلی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، مدیریت بهینه مصرف آب در محدوده اجرای طرح، عملیاتش آغاز گردید.
سد با حجم 75 میلیون متر مکعب، از بستر رودخانه 89 متر ارتفاع داشته و خاکی، سنگریزه ای با هسته رسی قائم می باشد.
طولانی شدن عملیات احداث سد و مشکلات موجود در ارتباط با پایاب آن ، بهره برداری نهائی از این پروژه را به یک رویای دست نیافتنی تبدیل کرده بود.
به دنبال فشار مردم و راه اندازی کمپین های حمایتی از تکمیل و تعیین تکلیف پروژه در اردیبهشت ماه سال 96 با برگزاری مراسم خاصی با حضور چیت چیان وزیر وقت نیرو این سد مورد بهره بردری قرار گرفت.
در همان روزی که با تبلیغ بیشتر آبگیری سد را یکی از مهم ترین اقدامات دولت به حساب می آوردند شبکه آن همچنان در انتظار اجرا و تکمیل بود و امروز با گذشت بیش از دو سال از افتتاح رسمی آن اعلام می شود که 50 درصد از اراضی واقع در مخزن سد تملک نشده است!!
معاون وزیر نیرو گفته ست: بدنه سد گیوی در سمت چپ دارای مشکلاتی بوده و از این قسمت آب را از خود عبور می دهد.
وی اضافه کرده است: این سد در گذشته با نادیده گرفته شدن مشکلات و نواقص افتتاح شده ولی در حال حاضر به دلیل وجود این نواقص و بخصوص مشکل موجود در سمت چپ بدنه سد امکان آبگیری کامل آن وجود ندارد.
او به مشکل دیگری مبنی بر عدم تملک قسمت اعظمی از اراضی واقع در مخزن سد اشاره کرده و می گوید: مشکل سمت چپ بدنه باید در اسرع وقت با تزریق 220 میلیارد ریال اعتبار برطرف شود و در کنار آن عدم تملک 50 درصد از اراضی واقع در مخزن نیز مورد توجه باشد که این امر نیز به مشکل آبگیری کامل سد افزوده شده است.
پروژه ای که با مشکل عمده ای مواجه بوده چگونه افتتاح شده و چرا مسئولین وقت استان با راه اندازی آن موافقت کرده اند؟ چرا مجریان و ناظران پروژه به موقع از نواقص موجود مطلع نشده و آن ها را به دست اندرکاران مربوطه گزارش نکرده اند؟ مگر می توان پذیرفت که پروژه بزرگی چون سد گیوی با همه حساسیت مردم منطقه به راه اندازی نهائی و کامل آن آبگیری بشود و با حضور وزیر نیرو و استاندار اردبیل برایش مراسم افتتاح برگزار بکنند ولی مشکل بزرگی چون عبور آب از بخشی از بدنه اش مطرح باشد؟
آیا می توان پذیرفت که سدی را افتتاح بکنند که 50 درصد از اراضی مخزن آن تعیین تکلیف نشده و پرونده تحت تملکش مختومه نشده باشد؟
معاون وزیر نیرو در ادامه سخنان با تأکید بر مشکلات اعتباری تملک زمین های موردنظر می گوید: دولت اعتباری برای پرداخت هزینه تملک اراضی داخل مخزن سد گیوی در اختیار نداشته و حل این مشکل و تأمین اعتبار به همکاری مسئولان استان نیاز دارد.
وی اجرای پایاب سد را نیز به اما ها و اگر ها ربط داده می گوید: اگر قرار بانگ های سپه و کشاورزی مبنی بر تشکیل کنسریوم و تأمین مالی 2 هزار و 200 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه پایاب سد از محل اعتبارات ماده 56 عملیاتی شود این پروژه قابلیت اجرئی یافته و می توان برای آن پیمانکار انتخاب و شبکه آبیاری سد را راه انداخت!
این سرنوشت پروژه ای است که قرار بود برای بیش از 20 هزار نفر در سطح منطقه فرصت شغلی ایجاد بکند و 10 هزار هکتار از اراضی زراعی و یک هزار هکتار از باغات منطقه را تحت پوشش قرار بدهد.
با مشخص شدن ایراد عمده و نقص بزرگ در بدنه سد گیوی آیا برخورد با کسانی که عامل به وجود آمدن چنین وضعیتی بوده اند ضروری نیست؟
کسانی که برای کاهش فشار افکار عمومی سناریو افتتاح سد به راه می اندازند و برای تملک زمین های مورد اشاره و اجرای پایاب سد اقدامی نمی کنند نباید جوابگو باشند و دلیل رفتارهای خود را بیان بکنند؟
با مشکلات اعتباری موجود، مردم منطقه تا چه زمانی باید در نتظار تکمیل و بهره برداری نهایی از این پروژه به سر ببرند؟ و در نهایت انتظار می رود که مسئولین وقت وزارتخانه و استان در ارتباط با مشکلات مطرح شده شفاف سازی نموده و واقعیت ها را بیان نمایند.(منبع: روزنامه کیهان 18 ابان ماه 98).




وارونه نمایی اخبار

قصه پر غصه “تحریف اخبار” سر دراز به بلندی عمر رسانه های جمعی دارد. در عصر مدرنیسم میزان تحریف اخبار در رسانه های جمعی کم بود و بین رویداد و خبر آن، تناسب معقولی وجود داشت.
در عصر فرامدرنیسم و به حاشیه رفتن نقش های اجتماعی رسانه ها و پررنگ شدن نقش تجاری آنها، اخبار با پیچیدگی های فناورانه بزک و توده پسند می شوند. قدرت های پنهان در پشت رسانه ها برای تامین منافع خود با سلاح برنده رسانه به گونه ای سر مخاطبان را می برند که بندگان خدا تازه بعد از بریدن خبردار می شوند.!
مخاطبان رسانه های جمعی، با اصطلاح “تحریف اخبار” و «وارونه نمایی اخبار” رویدادها بیگانه نیستند. وقتی بازنمایی جوانب رویداد با واقعیات انطباق ندارد و بویژه اینکه مخاطبان درباره آن رویداد تجربه مستقیم داشته و یا در تجربیات دیگران سهیم شده اند، به عینه به وارونه نمایی رویداد و دستکاری در افکار عمومی پی می برند.
هر رویداد یک منظومه چند وجهی و دارای هسته اصلی و اجزای مرتبط تنیده در یکدیگر است. هنگام تبدیل رویداد به خبر، شناخت اجزا و تناسب رخدادها و پدیده های اجتماعی بسیار ضروری است. این بصیرت از فراواقعی شدن اخبار ممانعت می کند. هر گونه بی دقتی در شناخت ابعاد رویدادها و پدیده های اجتماعی و یا تعمد در پاره حقیقت گویی و حذف اطلاعات موثر رویداد به تحریف اخبار مختوم می شود.
فرایند اخبار شامل چهار مرحله سوژه یابی، گردآوری اطلاعات، پردازش و تنظیم، و انتشار اطلاعات است. تحریف اخبار در هر یک از این مراحل می تواند رخ دهد.
خبرنگاران و گزارشگران هر یک انگیزه ها، عقاید، الزامات شغلی و ارزش های خاصی دارند و دستگاه ادراکی آنها تحت تاثیر این عوامل است. هم افزایی این عوامل موجب می شود آنها در گردآوری و تنظیم اطلاعات خالی از سوگیری نبوده و زاویه دید منحصربفرد را دارا باشند.
در جریان بازنمایی، شناخت و دستیابی به ابعاد و تناسب اجزای رویدادها یا پدیده های اجتماعی، کاری خلاقانه و هنری و البته در پاره ای از موارد دشوار است. باید اذعان داشت کار حرفه ای و کنار نهادن سوگیری ها در پوشش خبری به گونه ای که فقط داده ها سخن بگویند چندان سهل نیست و مستلزم مهارت و تیزهوشی است.
در مرحله “سوژه یابی” تحریف اخبار به این شکل رخ می دهد که بجای پرداختن به سوژه های اصلی جامعه به سراغ سوژه های فرعی رفت و با پر کردن وقت و مکان رسانه های جمعی، اذهان عمومی را از مسائل اصلی جامعه منحرف کرد. بطور مثال در جامعه ای که مسائل اصلی آن تامین معیشت و رفاه اجتماعی است، با برجسته سازی و چارچوب بندی مسائل جنجالی سیاسی، اذهان عمومی را به موضوعات دیگری هدایت کرد.
در مرحله «گردآوری اطلاعات» رویداد، بجای توجه به داده های اصلی، با برجسته کردن اطلاعات فرعی و حاشیه ای اذهان عمومی را به جاهای دیگر برد. در این مرحله اطلاعات رویداد از صافی ادراکی خبرنگار عبور کرده تا توسط کلمات موجود در زبان معنا پیدا کند. خبرنگاران و گزارشگران تحت تاثیر تمایلات، عقاید، ارزش ها و الزامات محیط شغلی و توانایی هایی زبانی بوده و بر تفسیر رویداد اثر می گذارند که در بازنمایی، تناسب ابعاد واقعی رویداد را خدشه دار می کند.
در مرحله “پردازش و تنظیم اخبار” دروازه بانان خبر در یک چارچوب ایدئولوژیک و سیاسی، اطلاعات رویدادها را ویرایش و از طریق کدگذاری مفهومی، برجسته سازی و چارچوب بندی می کنند. این دستکاری ها موجب فراواقعی شدن اخبار پاره ای از رویدادها می شود.
در مرحله «انتشار اخبار» متناسب با نوع رسانه، در مطبوعات از طریق نوع فونت، سایز حروف، رنگ بندی و صفحه بندی و عکس؛ در رسانه رادیو از طریق چینش اخبار، برجسته سازی و لحن گویندگان و فراز و فرود آنها و در تلویزیون علاوه بر اینها از طریق تعیین اولویت انتشار اخبار، دستکاری در تصاویر، گرافیک، عکس، تدوین تصویر، و در چند رسانه ها با کاربست ترکیبی از حقه های بیان شده، واقعیات جامعه وارونه نمایی، کمرنگ یا پررنگ،کوچک نمایی یا بزرگ نمایی و یا اصلا نادیده گرفته می شوند. در چنین شرایطی بین احساس و ادراک واقعی شهروندان از امور جامعه و تصویر مسخ شده مسائل جامعه در رسانه ها، تناقض جدی پیدا می شود.(منبع:مطالعات رسانه و ارتباطات).




فلسفه و تاریخچه پیاده روی روز اربعین

دنیای اردبیل؛ هفتاد و پنجمین شماره نشریه دنیای اردبیل و با بررسی مسائل مختلف فرهنگی و ورزشی استان با عناوین “فلسفه و تاریخچه پیاده روی روز اربعین” ، “عملکردها و واقعیت ها ” ” طرح ملی مسکن از حرف تا عمل” “جذابیت ریاست بر رشته های ورزشی و  … منتشر شد.
دانلود نسخه PDF شماره هفتاد و پنجمین نشریه دنیای اردبیل
http://donyayeardabil.ir/wp-content/uploads/2019/08/pdfjoiner-4-1.pdf
مطالب موجود در صفحه دوم  شماره هفتادو پنجمین شماره نشریه دنیای اردبیل :
*پنج خانه قاجاری اردبیل به بخش خصوصی واگذار می شود

*جذابیت ریاست بر رشته های ورزشی

*بزرگترین کارخانه تولید باتری در اردبیل افتتاح می شود

مطالب موجود در صفحه سوم هفتاد و پنجمین شماره نشریه دنیای اردبیل :
*اعزام 150 دانشجوی دانشگاه های استا اردبیل به پیاده روی اربعین

*جابجایی بیش از  هزار نفر زائر اربعین حسینی از اردبیل

*طرح ملی مسکن از حرف تا عمل
مطالب موجود در صفحه چهارم هفتاد و پنجمین شماره نشریه دنیای اردبیل

یک قلاده خرس قهوه ای در مشگین شهر کشته شد
*تخفیف 50 درصدی مراکز اقامتی سرعین

*حال خوش ورزش اردبیل با تور دوچرخه سواری

*فرماندار جدید اردبیل معرفی شد

مطالب موجود در صفحه پنجم و ششم و هفتم هفتاد و پنجمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*عطر خوش نذر امام حسین(ع) در حسینیه زنجیرزنان محله اوچدکان اردبیل

مطالب موجود در صفحه هشتم هفتاد و پنجمین شماره نشریه دنیای اردبیل :

*عملکردها و واقعیت ها

*همیشه با خدا بمان

 




فلسفه و تاریخچه پیاده روی روز اربعین

پیاده‌ روی اربعین عبارت است از حرکت شمار زیادی از مسلمانان شیعه به سمت شهر کربلا، در جنوب بغداد، به منظور جمع شدن همهٔ آن‌ها در چهلمین روز پس از سالگرد شهادت امام حسین علیه السلام است.
راهپیمایی اربعین، پیاده‌روی شیعیان از نقاط مختلف عراق به طرف کربلا به مناسبت اربعین حسینی برای زیارت اربعین است. در زمان حکومت صدام حسین محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث در سال ۲۰۰۳م، این مراسم احیاء و هر سال شیعیان از کشورهای دیگر مانند ایران خود را برای روز اربعین به این مراسم می‌رسانند.
زیارت اربعین از اعمال مهم و وِیژه شیعیان است که هر ساله شیعیان زیادی به صورت پیاده به سوی کربلا برای زیارت امام حسین (ع) می روند. این سنت از قدیم الایام درمیان شیعیان مرسوم بوده است. علمای شیعه هم به این امر اهتمام ویژه ورزیده اند.
تاریخچه و فلسفه پیاده‌ روی اربعین
پیاده‌روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
اهل بیت علیهم‌السلام، چون به کربلا رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری را دیدند که با تنی چند از بنی هاشم و خاندان پیامبر برای زیارت حسین علیه‌السلام آمده بودند، هم زمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله و زاری کردند و بر صورت خود سیلی زده و ناله‌های جانسوز سر دادند و زنان روستاهای مجاور نیز به آنان پیوستند، زینب علیها‌السلام در میان جمع زنان آمد و گریبان چاک زد و با صوتی حزین که دل‌ها را جریحه‌دار می‌کرد می‌گفت: «وا اخاه! واحسیناه! واحبیب رسول‌الله و ابن مکة و منی! و ابن فاطمة الزهراء! و ابن علی المرتضی! آه ثم آه!» پس بی‌هوش شد.
آن‌گاه ام‌کلثوم لطمه به صورت زد و با صدایی بلند می‌گفت: امروز محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا از دنیا رفته‌اند و دیگر زنان نیز سیلی به صورت زده و گریه و شیون می‌کردند.
سکینه چون چنین دید، فریاد زد: وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل‌بیت تو کرده‌اند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان کردند!
عطیه عوفی می‌گوید: با جابر بن عبدالله به عزم زیارت قبر حسین علیه‌السلام بیرون آمدم و چون به کربلا رسیدیم، جابر نزدیک شط فرات رفته و غسل کرد و ردایی همانند شخص محرم بر تن کرد و همیانی را گشود که در آن بوی خوش بود و خود را معطر کرد و هر گامی که بر می‌داشت ذکر خدا می‌گفت تا نزدیک قبر مقدس رسید و به من گفت: دستم را بر روی قبر بگذار! چون چنین کردم، بر روی قبر از هوش رفت.
من آب بر روی جابر پاشیدم تا به هوش آمد، آن‌گاه سه مرتبه گفت: یا حسین!
سپس گفت: «حبیب لا یجیب حبیبه!» و بعد اضافه کرد: چه تمنای جواب داری که حسین در خون خود آغشته و بین سر و بدنش جدایی افتاده است! و گفت: «من گواهی می‌دهم که تو فرزند بهترین پیامبران و فرزند بزرگ مؤمنین هستی، تو فرزند سلاله هدایت و تقوایی و پنجمین نفر از اصحاب کساء و عبایی، تو فرزند بزرگ نقیبان و فرزند فاطمه سیده بانوانی و چرا چنین نباشد که دست سید المرسلین تو را غذا داد و در دامن پرهیزگاران پرورش یافتی و از شیر حلال خوردی و پاک زیستی و پاک از دنیا رفتی و دل‌های مؤمنان را از فراق خود اندوهگین کردی، پس سلام و رضوان خدا بر تو باد، تو بر‌‌ همان طریقه رفتی که برادرت یحیی بن زکریا شهید گشت.
آن‌گاه چشمش را به اطراف قبر گردانید و گفت: «سلام بر شما‌ای ارواحی که در کنار حسین نزول کرده و آرمیدید، گواهی می‌دهم که شما نماز را بپا داشته و زکات را ادا کرده و به معروف امر و از منکر نهی کردید و با ملحدین و کفار مبارزه و جهاد کرده، و خدا را تا هنگام مردن عبادت کردید.» و اضافه کرد: به آن خدایی که پیامبر را به حق مبعوث کرد ما در آنچه شما شهدا در آن وارد شده‌اید شریک هستیم.
عطیه می‌گوید: به جابر گفتم: ما کاری نکردیم! اینان شهید شده‌اند، گفت:‌ ای عطیه! از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه وآله شنیدم که می‌فرمود: «من احب قوما حشر معهم و من احب عمل قوم اشرک فی عملهم» هر که گروهی را دوست داشته باشد با همانان محشور شود و هر که عمل جماعتی را دوست داشته باشد در عمل آن‌ها شریک خواهد بود.»




عطر خوش نذری امام حسین(ع) در حسینیه زنجیرزنان اوچدکان اردبیل

در یکی از کوچه های تنگ و قدیمی محله ابراهیم آباد اردبیل ساختمانی وجود دارد که بر سر درب آن تابلویی با عنوان “حسینیه متبرک زنجیرزنان محله اوچدکان” به چشم می خورد.
این حسینیه در شهر حسینی اردبیل از معروفیت خاصی برخوردار می باشد. در شهر اردبیل فعالیت اماکنی تحت عنوان حسینیه محدود است چرا که از دیرباز و در سایه سنت دیرینه، مراسم مذهبی و بخصوص عزاداری ها در مساجد متمرکر هستند .
از ویژگی های این مکان مقدس ، نقش آن در اعلام آغاز عزاداری های اباعبداله (ع )می باشد. مردم اردبیل برای شروع عزاداری های محرم و صفر سنت ویژه و منحصر به فردی به نام “طشت گذاری” دارند.
حسینیه زنجیرزنان اوچدکان مکانی است که برگزاری این مراسم از آنجا کلید می خورد و بنابراین به عنوان اولین مکان برای برپایی مراسم سنتی “طشت گذاری” در بین مردم اردبیل و حسینیان منطقه از یک جایگاه خاص و ویژه بهره می برد.
همچنانچه در این حسینیه اولین گام برای عزاداری های سالار و سرور شهیدان در ماه محرم برداشته می شود به نوعی در پایان ماه محرم ختم عزاداری ها نیز با برگزاری آخرین نوبت مراسم احسان در آن انجام می شود.
این ویژگی ها دست به دست هم داده و “حسینیه متبرک زنجیرزنان محله اوچدکان” را به میعادگاهی برای عاشقانِ ارباب و دوستداران و علاقه مندان مکتب حسینی تبدیل کرده است.
شب های دهه اول ماه محرم که دستجات عزاداری ازتمامی محلات در سطح شهر اردبیل به راه افتاده و در مساجد مختلف به اقامه مراسم عزاداری می پردازند این حسینیه محل تجمع و حرکت دسته بزرگ و قدیمی زنجیرزنان محله اوچدکان به شمار می رود.
اردبیل شهر حسینی و محلی برای تجلی عشق و ارادت مرد به سیدالشهدا(ع) و یاران آن بزرگوار می باشد. نقش مردم اردبیل و فرندان آن در زنده نگه داشتن یاد و خاطره قیام عاشورا در طول تاریخ نقشی بی بدیل و تأثیرگذاراست.
در ماه های محرم و صفر عزاداری های مردم اردبیل با روش های خاص و طرق مثال زدنی برگزار می گردد . در کنار مراسم مختلف سینه و زنجیر زنی و سنت حرکت دستجات محلات شش گانه در سطح شهر و بخصوص بازار سرپوشیده و چگونگی استقبال و بدرقه دستجات میزبان توسط ریش سفیدان و اهالی محلات میهمان، سنت قدیمی و دلنشین نذری دادن از ویژگی های عزاداری های محرم و صفر منطقه است.
در کنار همه شورآفرینی ها و جاذبه هایی که عزاداری های مردم حسینی اردبیل از آن ها برخوردار می باشد اعتقاد به حرمت و برکت نذورات ، جایگاه والائی به خود اختصاص می دهد. در فرهنگ دینی مردم منطقه استفاده از نذورات و تناول کردن از احسان آقا حسین بن علی(ع)یعنی بیمه شدن در مقابل همه اتفاقات و حوادث مختلف. استقبال مردم از سفره احسان سالار شهیدان و حتی ساعت ها توقف در صف های طویل دلیلی محکم بر اعتقاد قلبی و درونی شیعیان به برکت احسان می باشد.
مراجعه مردم به اماکن مذهبی، مساجد و منازلی که در آن ها سفره احسان حسین(ع) برپاست هیچ دلیل واضح و آشکاری جز عشق به سومین اختر تابناک امامت و ولایت نمی تواند داشته باشد.
در جایی که پرچم سیدالشهدا(ع) بر سر یک منزل، مکان و یا سالنی نصب شده باشد صاحب آن خانه دیگر سیدالشهدا(ع) و سایر معصومین علیهم السلام است. مراجعه مردم به این قبیل فضاها به عشق صاحبخانه است . می آیند و دور هم جمع می شوند تا از مجلس حسین(ع) نور بگیرند و صیقل بخورند و همراه با شوری که بر وجودشان مستولی است شعور و معرفت اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر دریابند، می آیند تا با زنده نگه داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسین ، روح ایثار و حماسه را در خود پرورش بدهند و می آیند تا به جهانیان بگویند که نام و یاد و راه و حسین زنده است و به بلندای تاریخ همچنان زنده و تأثیرگذار خواهد بود.
سفره احسان حسینیه اوچدکان
احسان یکی از سنت های بسیار خوب اسلامی است. هرچند که صبغه اصلی سنت نیکوی احسان و نذری مذهبی است اما نمود اجتماعی این پدیده نیز بسیار چشمگیر است.
در هر محفلی که دیگی به نیت آقا و به نام ارباب و به یاد حسین(ع) گذاشته شود و یا شمعی در دل سقاخانه ای روشن گردد و یا باران اشکی بر کویر گونه ها جا خوش بکند باید پذیرفت که در آن محل ها در حقیقت چراغ آگاهی روشن می شود.
بر اساس یک سنت قدیمی که بنا به برخی از اظهار نظر ها قدمت آن به دو قرن می رسد همه ساله در نیمه دوم ماه صفر به مدت شانزده شب سفره احسان آقا اباعبداله (ع) در حسینیه زنجیرزنان اوچدکان اردبیل گسترده می شود.
احسان و پهن شدن سفره غذای امام حسین(ع) صفای دیگری دارد. غذای امام حسین(ع) در کنار بحث تبرک و مسائل معنوی آن به عنوان یک رسم مذهبی است. شیعیان اعتقاد بر آن دارند که احسان امام حسین(ع) مزه و طعم دیگری دارد و به عبارتی می توان گفت که احسان حسین(ع) صفای دیگری دارد.
سفره ای که در شانزده شب متوالی در حسینیه اوچدکان پهن می شود علاوه بر ویژگی های یک احسان، آداب خاص حاکم بر آن دنیای خاص خود را دارد. هرچند که ممکن است حرف هایی در مورد چگونگی حضور مهمانان در آن مطرح باشد ولی به جرئت می توان گفت که احسان حسینیه زنجیرزنان محله اوچدکان نماد کاملی از فرهنگ، آداب، رسوم و سنت های مرسوم در جامعه و در بین مرم اردبیل در زمان های گذشته می باشد.
محدودیت فضا
فضای حسینیه محدود بوده و بنابراین خدمتگزاران این مجموعه هر شب می توانند از تعداد اندکی از عاشقان حسین(ع) پذیرایی نمایند. برنامه هایی که از زمان حضور مهمانان تا پایان مراسم به مورد اجراء گذاشته می شود امکان حضور تعداد بیشتری را فراهم نمی کند.
محدودیت فضا و عزم زحمتکشان برای پذیرایی مناسب ، حضور در مراسم را با دعوت قبلی میسر می کند. هر شب تعدادی از عاشقان و از قشرهای مختلف با در دست داشتن دعوتنامه به حسینیه مراجعه می کنند. از آنجایی که در طی سال ها نحوه حضور در احسان حسینیه در بین مردم اردبیل نهادینه شده است بنابراین در 16 شب از برگزاری مراسم احسان، نشانی از تجمع و مراعات بی دلیل به محل مشاهده نمی شود.
نظم و ترتیب
نظم و ترتیب حاکم بر مراسم از آغاز تا پایان نقطه قوتی بر سنت چند و چندین ساله حسینیه است. بعد از استقرار مهمانان اولین گام، پذیرایی با چایی معطر است. چایی در استکانی کوچک و در پایه های نقره ای تقدیم مهمانان می شود.
روش پذیرایی در این حسینیه نیز قابل توجه است. برای هر اتاق و هر قسمتی دو مأمور پذیرایی در نظر گرفته می شود. یکی به عنوان مسئول پذیرایی سمت راست و دیگری مسئول پذیرایی سمت چپ است.حرکت این دو برای تحویل چایی و یا هر اقلام پذیرایی دوش به دوش یکدیگر و هم زمان صورت گرفته و رفت و برگشت آن ها نیز به همین ترتیب انجام می شود.
قرائت قرآن مجید و سخنرانی روحانی و توسل به اهل بیت(ع)
مردم اردبیل در اقامه عزای حسینی و با شکوه برگزار کردن آن زبانزد خاص و عام هستند. مرحوم منزوی شاعر مرثیه سرای نامی اردبیل می گوید:
آنام دیل اورگدنی گونده یا حسین دییرم
محرم و صفری اینیمه قرا گییرم
استفاده از هر فرصتی برای گریستن در غم حسین(ع) و اولاد حسین (ع) یکی از ویژگی های مردم این دیار است و روی این اصل از مراسم احسان حسینیه نیز برای گوش کردن به سخنان یک روحانی و عزاداری در مصائب کربلا بهره می برند و فضا را با ذکر مصیبت مولا معنویت خاصی می بخشند.
بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام اله مجید و سخنرانی یکی از روحانیون، ذکر مصایب توسط مداحان حسینی انجام می شود.
شستشوی دست ها با آفتابه و لگن
بعد از عزاداری و پرواز دل ها به سوی کربلا، نوبت به اجرای یکی از سنت های قدیمی در مهمانی های مردم اردبیل می رسد .
مسئولین پذیرایی در حالی که هر کدام یک دست آفتابه و لگن مسی را حمل می کنند در برابر هر یک از مهمانان زانو می زنند و بر دست های آن ها آب می ریزند تا بدینوسیله یکی از رسوم نیاکان خود را که نشان از رعایت بهداشت و اهمیت دادن به سلامتی است اجرا نمایند
آفتابه و لگن وسیله ای است که در گذشته برای شستشوی دست و دهان در قبل و بعد غذا مورد استفاده قرار می گرفت.
می گویند این امر از دوره قاجار در سطح کشور مرسوم شده است. آفتابه و لگن انواع مختلفی می تواند داشته باشد که نوع مسی و برنجی آن بیشتر مورد توجه بوده است. از آفتابه برای شستن و از لگن برای جمع اوری آب زاید استفاده می شده است.
در قدیم که غذا را با دست می خوردند رسم بر این بود که پیش از غذا با استفاده از آفتابه و لگن دست ها را می شستند. در مهمانی ها آفتابه و لگن را سر سفره می آوردند و آن را پیش تک تک مهمانان می بردند ، لگن را زیر دست هر یک می گرفتند و با آفتابه آب می ریختند و مهمان ها دست را می شستند و با حوله خشک می کردند.
این سنت هنوز هم به همت خادمان و زحمتکشان در احسان حسینیه زنجیرزنان اوچدکان که قدمت دیرینه دارد حفظ شده است. هرچند که این روزها استفاده از آفتابه و لگن به دلیل امکانات موجود غیرممکن به نظر می رسد ولی همین وسیله گوشه ای از فرهنگ گذشته مردم بزرگ این منطقه را از آن خود داشته که زنده نگه داشتن یاد آن و معرفی اش به نسل جوان می تواند گویای گذشته پرافتخار مردم این منطقه باشد .
پهن کردن سفره
در این مرحله نوبت به پهن سفره و توزیع نان می رسد. قرص های نانِ لواشی که بر روی سفره قرار می گیرد عطرش مشام همه حاضرین را نوازش می هد. لواش هایی که ماده اولیه اش عالی و پختش عالی تر است. اگر از این لواش به حد کافی در سفره قرار بدهند می تواند شام مناسبی باشد چرا که آنقدر از کیفیت مطلوبی برخوردار است که خوردنش به تنهایی نیز می تواند دلچسب باشد.
گلاب و گلابدان
مرحله بعدی در پذیرایی معطر ساختن فضا با گلاب قمصر کاشان است. پذیرایی کنندگان با گلابدان های نقره ای وارد می شوند و بعد از زانو زدن در مقابل تک تک مهمانان آن ها را به قطراتی از گلاب خوشبو مهمان می کنند.
گلابدان ظرفی مانند تُنگ کوچک دسته دار با گردن باریک و بلند و معمولا دارای لوله است که در آن گلاب می ریزند.. این وسیله قدیمی که اینک در منازل به وسیله ای برای استفاده در دکور تبدیل شده است در حسینیه متبرک زنجیرزنان اوچدکان در جای خود مورد استفاده قرار گرفته و خاطرات خوش زندگی نیاکان ما را در اذهان جوانان این دیار زنده می کند.
غذای نذری
وقتی نوبت به توزیع غذای نذری می رسد خادمین با سینی های مسی در دست وارد می شوند و برای هر دو نفر از مهمانان یک سینی غذای نذری در ظروف چینی تقدیم می کنند.
بشقاب بزرگ پر از برنجِ با کیفیت، یک کاسه آش دوغ برای هر نفر، قورمه سبزی، پیچاق قیمه، مسمای مرغ، سبزی همراه با دو تکه پنیر و لیوان آب محتویات هر یک از سینی ها را تشکیل می دهند.
در کنار این ها برای هر نفر، ظرف یک بار مصرف به همراه دو نایلون دستی نیز تقدیم می گردد تا مهمانان بتوانند از غذای حسینیه به عنوان تبرک به خانواد خود نیز هدیه ببرند.
کیفیت غذای نذری حسینیه زنجیرزنان اوچدکان زبانزد خاص و عام در منطقه است. همه مهمانان به عنوان تبرک چند لقمه ای را تناول کرده و بقیه سهم خود را برای بهره مندی اعضای خانواده با خود به همراه می برند.
معمولا وقتی یکی از اعضای خانواده مهمان سفره پربرکت حسینیه می شود همه برای بازگشت وی به منزل در انتظار به سر می برند چرا که می خواهند از غذای نذری حسینیه بی بهره نباشند و سهمی هرچند ناچیز از آن داشته باشند.
جمع کردن سفره
جمع کردن سفره و سینی ها هم تابع آداب حاکم بر مجموعه است. از غذای تخصیص یافته نمی توان حتی دانه ای برنج را در سینی ها مشاهده کرد و به عبارتی دیگر برگشت غذا از سفره حسینیه امکان پذیر نمی باشد.
بعد از آنکه سفره جمع شد دوباره برای شستشوی دست ها خادمین با آفتابه و لگن وارد می شوند. البته تفاوتی که بین شستن دست ها در آغاز و پایان غذاخوردن وجود دارد این است که آب این مرحله گرم است. چرا که در قدیم وقتی با دست غذا می خوردند برای زدودن آثار چربی آب گرم به کار می بردند. در حسینیه نیز اجرای مراسم احسان، تکرار مراسم یک قرن پیش است و مطمئنا برای حفظ این سنت نیکو لازم است همه مراحل آن با جزئیات به مورد اجرا گذاشته شود .
توزیع شیر کاکائو
در سال های گذشته پذیرایی در مساجد اردبیل از دسته های عزاداری با شیرکاکائو رایج بود. البته این کار بیشتر در سطح محلات شش گانه و معمولا از آخرین دسته هر محله صورت می گرفت. برای ین کار از فنجان هایی در اندازه کوچک استفاده می شد.
مدت هاست که این رسم در مساجد اردبیل به دست فراموشی سپرده شده است ولی توزیع شیرکاکائو در آخرین مرحله از پذیرایی احسان حسینیه به نوعی خاطرات سال های گذشته مساجد و بخصوص محلات شش گانه را در اذهان زنده می کند.
وقتی فنجان های شیرکاکائو جمع شد همه برای ترک حسینیه آماده می شوند. برای انجام این مرحله نیز باید در انتظار اقدام خادمین بود. خدمتگزاران هر مجموعه درب های ورودی را می بندند و باز شدن دوباره درب ها به معنی صدور مجوز برای ترک حسینیه است.
حاضرین در فضایی آرام و بدون عجله و شتاب و در حالی که هر کدام بسته ای در دست دارند و توسط خادمین حسینیه بدرقه می شوند حسینیه را ترک می کنند.
آن هایی که پا از حسینیه بیرون می گذارند از خداوند می خواهند برای آن ها سلامتی همراه با طول عمر عنایت فرماید تا بتوانند سال ها توفیق شرکت در عزاداری های محرم و صفر و حضور در مراسم احسان حسینیه زنجیرزنان اوچدکان را داشته باشند
مراسمی ماندگار
برنامه هایی که با نظم و ترتیب و با حفظ سنت ها در حسینیه اوچدکان اجرا می شود آن را به مراسمی ماندگار و قابل توجه تبدیل می کند. فضای محدود حسینیه، امکان پذیرایی و دعوت از تعداد بیشتری از علاقه مندان و عاشقان حسین(ع) را فراهم نمی کند . همین امر خود گلایه هایی را می تواند در سطح جامعه به دنبال داشته باشد و برای کسانی که علی رغم تلاششان موفق به شرکت در مراسم نمی شوند سؤال ایجاد بکند.
غلبه بر این مشکل با اتخاذ تصمیمیم مناسب و روشی ایده آل تا حدودی امکان پذیر خواهد بود . هرچند که در چنین مواردی جلب رضایت همه ممکن نیست ولی زحمتکشان و تلاش کنندگان حسینیه می توانند همه ساله با دعوت از چهره های جدید و ممانعت از حضور تکراری افراد ، گامی در راستای بهره مندی همه عاشقان حسین(ع) از نعمت و برکت سفره احسان حسینیه بردارند.
امید است این مطلب که مسلما دارای اشکال و ضعف هایی خواهد بود با راهنمایی و مساعدت دوستان و خادمین حسینیه تکمیل گردد.
برای همه کسانی که در اقامه عزای حسینی و افزودن بر عظمت و شکوه مراسم مختلف ماه های محرم و صفر تلاش می کنند التماس دعا داریم. یاحق.




قلدری آنلاین

✍فضای مجازی بازار مکاره ای شده است و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می شود. تعجب نیست که فرهنگ و ادبیات چاله میدانی نیز در این فضا بازتولید شده و از دل پست مدرنیسم “قلدری آنلاین” سربرآورده باشد.
✍در این فضا همه چیز سرعت و شدت سرسام آور پیدا کرده و روابط اجتماعی بسیار پیچیده تر از دنیای واقعی شده است. پدیده اجتماعی قلدری هم پیچیدگی وحشتناکی پیدا کرده و چاله میدان مجازی فراخ و فراگیری برای خود دست و پاکرده تا مبادا از قافله عقب بماند.
✍همان گونه که شهروندان در جهان واقعی طعم تلخ پدیده اجتماعی قلدری را چشیده و با هر نوع یادآوری کام آنها بار دیگر تلخ می شود، در فضای مجازی نیز پدیده اجتماعی قلدری با درجه پیچیدگی بالایی بازتولید شده و شهروندان شهرهای مجازی را در کمند خود گرفتار کرده است.
✍در عصر مدرنیته علل بسیاری از نارسایی های رسانه ای به میزان زیادی مشخص و گمنامی و هویت جعلی در انتشار اطلاعات بی معنا بود. ولی در عصر پست مدرنیسم و شاهکار منحصربفرد آنها یعنی فضای مجازی، روابط سببی و متکثر بیشتری بین علت و معلول وجود دارد و یک معلول می تواند به علل گوناگون نسبت داده و یا یافتن علت آن غیرممکن شود.
✍پیچیدگی بالای فضای مجازی موجب شده که شهروندان گاه ضربه هولناک را خورده و جالب اینکه نمی دانند از کجا خورده اند!. به حریم شخصی تجاوز می شود، تصاویر و اسناد خصوصی به سرقت می رود؛ رمز بانکی سرقت و حساب تخلیه می شود؛ شایعه و اخبار جعلی بیداد می کند، و صدها اقدام مجرمانه دیگر رخ می دهد ولی در بسیاری از اوقات یافتن “علت” سایبرقلدری ناممکن شده و یا به سختی امکان پذیر است.
✍یکی از کژکارکردهای فضای مجازی
قلدری آنلاین یا زورگویی در رسانه های اجتماعی بوده که درجه بسیار پیشرفته ای نسبت به نوع مشابه در رسانه های جمعی است. تعجب انگیز نیست که در قرن بیست و یکم، فرهنگ و ادبیات چاله میدانی و قلدری در قالب حمله سایبری جایگاه مستحکمی در فیس بوک، توئیتر، یوتیوب، واتس آپ، اینستاگرام و دیگر پلت فرم ها برای خود دست و پا کرده و روزانه آه و ناله عده ای را به آسمان بلند کند و عده ای را نیز بر خاک سیاه نشاند.
✍قلدری سایبری نوعی حمله و تجاوز به حریم شخصی کاربران از طریق دستگاههای دیجیتالی مانند تلفن همراه، رایانه و تبلت برای آسیب زدن و صدمه زدن به آنها با هدف کسب منافع فردی و گروهی است.
✍مصادیق قلدری آنلاین به سهولت قابل شمارش نیست و مهم تر اینکه روزبروز بر انواع و دامنه آنها در گونه های جدید افزوده می شود و قلدرهای فرامدرن به قول قدیمی ها سر شیطان نیز کلاه می گذارند. آزار و اذیت دیگران؛ ارسال پیام های خصوصی زننده؛ جعل هویت؛ سرقت و باج خواهی؛ افشای اطلاعات شخصی؛ تهدید، تخریب و تحقیر شخصیت؛ ارسال محتوای نفرت انگیز و تصاویر شرم آور؛ اعمال خشونت های رنگارنگ؛ هک کردن، انتقام گیری؛ مختل کردن خواب و آرامش؛ انتشار اخبار جعلی، شایعات و گفتارهای نفرت انگیز؛ ایجاد ترس و وحشت، نگرانی و استرس؛ از جمله روش های قلدری آنلاین است.
✍مقابله با پدیده قلدری آنلاین از جنس فیزیکی نیست. هر کاربری به دنیای مجازی پا گذارد باید همیشه و مستمر در حال یادگیری و یاد دادن تا از گزند حوادث در امان باشد. با این حال انجام اقداماتی مانند گزارش کردن( ریپورت) پیام های ناهنجار به سرویس دهنده پلت فرم، بالا بردن هزینه اقدام برای قلدران، تغییر تنظیمات خصوصی پلت فرم، بلاک کردن حساب های کاربری، صیانت از اطلاعات خصوصی، پرهیز از تایید، انتشار و اشتراک گذاری پیام های آزار دهنده و گزارش به پلیس در موارد تهدیدات جدی می تواند تا حدی زهر اقدامات قلدران آنلاین را کاهش دهد.(منبع: رسانه و ارتباطات).




نمی‌دانم مخاطب سلام‌تان هستم یا نه؟! اما می‌دانم سلام یعنی آغاز…

دلنوشته ای از امیررضا سعیدی:
ظهر روز جمعه در حال تحریر خبر نماز جمعه بودم که سلام‌ و پیام‌ حضرت آقا به جوانان فعال فرهنگی اردبیل را خواندم، ابتدا خوشحال شدم اما بعد مدت کوتاهی از خود پرسیدم آخر از کجا می‌دانی که مخاطب سلام آقا هستی؟ اصلا چرا باید خود را جوان فعال فعال فرهنگی بدانی؟
سلام آقاجان؛ آقاجان شاید به لحاظ سنی جوان باشم اما نمی‌دانم در عمل به وظایف یک جوان از نگاه شما چقدر موفق بوده‌ام؟ نمی‌دانم می‌توان اسم چند پروژه و کار را فعالیت، و فعالِ در تراز انقلاب اسلامی گذاشت یا نه؟ آن هم از نوع فرهنگی!
مدت‌ها است که یکی از گفتمان‌های اصلی انقلاب‌مان، طبق فرمان و فرمایشات شما، جوانان است و جوانان است و جوانان؛ تا حدی که بار بخش عظیمی از گام دوم بر عهده ما جوانان است؛ نمی‌دانم خود ما جوانان برای گام دوم چه کرده‌ایم یا چه خواهیم کرد اما می‌دانم هنوز اقدام اساسی را آغاز نکرده‌ایم؛
نمی‌دانم می‌توانم نام خود را جوان فعال فرهنگی بنامم یا نه! چرا که شما آنقدر به ما اعتقاد و اعتماد دارید که فرمان آتش به خیر به اختیار داده‌اید! اما بعید می‌دانم آن طور که شایسته است، عمل کرده باشیم.
مطالبه، دغدغه‌، همراهی مردم، روشنگری، امیدآفرینی، تبیین اهداف و دستاوردهای انقلاب و هزاران عنوان دیگر، انتظار شما از ما جوانان است؛ اما حقیقتاً از زبان خود می‌گویم که شرمنده‌ام…
برادران و خواهرانم بگذارید به نکته‌ای اشاره کنم، این‌که از سلام آقا خوشحال هستیم چیز عجیبی نیست، بنده هم هستم! اما تا به حال شده است در پایان کاری سلام دهیم؟ قطعاً نه! همیشه سلام‌هایمان در ابتدای فعالیت دیدار یا هر رویداد است.
پس باید بدانیم این سلام آغاز کار است نه پایان آن…
اینکه بگوییم یا بنویسیم ممنون آقاجان یا دلم آرام گرفت یا به قول برخی مشتی‌ها آخیش… یعنی خطر!!! ما دیدگاه‌هایمان و احساس‌هایمان را بیان کرده‌ایم اما در بخش اعظم این پیام‌ها هیچ نگاهی به آینده وجود ندارد.
اینکه حس کنیم کار تمام شده است یا اصلا ما خوب بوده‌ایم و به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و کار تمام شده است، خطرناک است؛ نمی‌‌دانم حضرت آقا از ما راضی است یا نه اما این را می‌دانم که برای رسیدن به تراز انقلاب راه زیادی در پیش داریم، حس می‌کنم خودمان هم در برخی موارد از خودمان راضی نیستیم؛ یک سئوال، آیا شما هم موافق هستید که هزاران کار بر زمین مانده داریم که باید انجام دهیم؟ پس کارمان تمام نشده است و وقتی کار تمام نشده نباید از خودمان راضی باشیم.
شاید برخی بگویند تلنگر تلخی است و نگاهی به نیمه خالی لیوان؛ اما مطمئنم برای برخی تلنگری شیرین و امیدآفرین است مثلاً خودم؛ چرا که آقا به ما پیام داده و سلام کرده است و این یعنی به ما جوانان اعتقاد دارد، اعتماد دارد و امیدوار است و چه خوب است حالا در میان خوشحالی و خرسندی‌هایمان کمی به خود بنگریم؛ اهدافمان، کارهایمان، تلاش‌هایمان، آینده‌مان، همکاری‌هایمان، تحمل‌هایمان، تشکیلات‌هایمان و…
چه خوب است این سلام آغاز همدلی بیشتر، همت بیشتر و کار بیشتر در تراز عالی و حقیقی برای خدا، انقلاب و مردم باشد.
اما نکته‌ای در میان تمامی این سلام‌‌ها بیشتر خوشحالم کرده است؛ خوشحالم که برخی از جوانان که ادامه‌دهنده مکتب یکی از مرحومان انقلاب بودند از این سلام استقبال کرده‌اند، جواب داده‌اند، پیام‌داده‌اند و خوشحال شده‌اند؛ آری هنوز یادمان نرفته آن نامه بدون سلام…
و اینکه گفتم ادامه‌دهنده بودند و از فعل ماضی استفاده کردم بخاطر این است که این جوانان امروز ثابت کردند برای رهبر و سلام حرمت قائل‌اند و اشتباهات گذشتگان را تَکرار نمی‌کنند.