1

تنظیم ضربان قلب فوتبالی‌های اردبیل با تیم شهرداری

حضور ۴ تیم از استان در لیگ‌های مختلف فوتبال اقدام مناسبی است که با مدیریت صحیح، اجرای عدالت، برخورد صادقانه و خودداری از بهره‌برداری‌های حاشیه‌ای می‌تواند فوتبال استان را در مسیر تازه‌ای قرار بدهد. این‌که فوتبال تکان بخورد و پای تماشاگران را به ورزشگاه‌ها بکشاند و در ایجاد شور و نشاط اجتماعی نقش‌آفرینی نماید اقدامی است که همه علاقه‌مندان و دوستداران فوتبال در آرزوی آن بوده‌اند.

هر تیم و هر مجموعه‌ای که بتواند درخشش در آسمان فوتبال اردبیل را آغاز کرده و زمینه آشتی تماشاگران با فوتبال را فراهم بکند حتماً مورد حمایت مسئولین و فعالان عرصه ورزش قرار می گیرد. هر اقدام و هر رفتار موقعی می‌تواند به موفقیت نزدیک گردد که کارهایش براساس اصول مدیریت و هدایت‌اش صادقانه باشد، هیچ موردی از تماشاگران و هواداران مخفی نماند و به عبارت دیگر به بحث خودی و غیرخودی و محرم و نامحرم دامن زده نشود.

فعالیت فوتبالی در سطح استان در هر رده و مقطعی که بوده باشد خود نعمتی است که می‌تواند در حرکت رو به جلو تأثیرگذار باشد. به شرطی که این فعالیت‌ها مقطعی و در یک یا دو فصل خلاصه نشود، استان پله‌ای برای صعود برخی‌ها تلقی نگردد، در حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها منافع باندی و گروهی و شخصی مورد توجه قرار نگیرد و در همه موارد با جامعه ورزش و فوتبال با صداقت و یک‌رنگی برخورد گردد.

هیچ آدم عاقل فوتبال فهمی با فعالیت تیم‌ها درلیگ‌های کشوری مخالفت نمی‌کند. فعال شدن ورزشگاه‌ها، درگیری عوامل با برگزاری رقابت‌ها، ایجاد انگیزه در بین نوجوانان و جوانان، خلق فرصت مناسب برای مربیان جوان بابت تماشای تعداد زیادی مسابقه از نزدیک، جذب و به‌کارگیری بازیکنان بومی و کمک به شکوفا شدن استعدادها و تأثیر بر رونق گردشگری ورزشی از نتایج اولیه حضور تیم‌های استان در رقابت‌های لیگ به حساب می‌آید.

با این‌همه نقاط مثبتی که فعالیت در لیگ‌ها برای فوتبال به‌همراه دارد اما باید در همه حال نفع فوتبال و ورزش و حفظ و صیانت از آن برای دست‌اندرکاران، وظیفه‌ای بس مهم و قابل‌توجه باشد و به عبارت دیگر در تصمیم‌گیری‌ها و همکاری‌ها باید شعار برد برد را در نظر داشت و برای هر توافقی دراین‌راستا حرکت کرد.

فوتبال شهرداری

حضور تیم شهرداری در رقابت‌های لیگ دسته سوم فصل جاری، بهانه‌ای برای تهیه این چند سطر شد. مدت‌هاست که برای نوشتن در رابطه با فوتبال استان انگیزه‌ای نیست. زمانی‌که واقعیت‌ها و حقایق با زر و زور و تزویر چهره عوض بکنند، گوش شنوایی برای شنیدن و اراده‌ای برای رفع نواقص نباشد، حاشیه بیشتر از متن مشتری داشته باشد، آمارسازی و خوابیدن در خواب وعده‌های بی پایه رونق داشته باشد، استفاده از تکنیک‌های مختلف برای چهره شدن اصلی‌ترین وظیفه دست‌اندرکاران به شمار آید، جانبداری‌های غیرمنطقی و عدم تمکین به قوانین و مقررات موجود از رواج بیشتری برخوردار باشد و خلاصه رنگ عوض کردن‌ها و هرروز در یک باند و گروه قرار گرفتن و منافع شخصی را بر منافع جمع ترجیح دادن بازار داغی داشته باشد نوشتن، تحلیل کردن، در اجرای اصول تأکید نمودن، از حق دفاع کردن، از اقدامات غلط و نسنجیده انتقاد نمودن حاصلی جز دشمن تراشی و پایمال شدن حق نخواهد داشت. مدت‌ها از دور بر اتفاقات فوتبالی تماشا کرده و جز افسوس خوردن بر حال نزار آن کار دیگری انجام نداده‌ایم.

قضیه خوشه طلایی در لیگ یک، آینده‌سازان در لیگ دو، مدت‌ها به رایج‌ترین بحث روز در جامعه ورزش تبدیل گردید. خیلی حرف‌ها زده شد، نوک تیر اتهام در رد یا قبول پیشنهاد‌ها به سمت افراد زیادی نشانه گرفته شد، آتش‌بیاران معرکه خشک و تر را با هم به آتش کشیدند، جریان انتقال تیم‌ها شفاف و بدون ابهام برای افکار عمومی تفهیم نشد و درنهایت انرژی بیشتری از مخالفان و موافقان حضور خوشه طلایی در اردبیل هدر شد.

علاقه‌مندان به فوتبال امیدوارند که در ادامه فصل، خوشه طلایی در ورزشگاه تختی به میدان برود، آینده‌سازان نتایج مطلوبی بگیرد، شهرداری حضور در رقابت‌های لیگ را با یک استارت مطمئن و اعتمادبخش آغاز نماید و کشت و صنعت پادیاب خلخال نیز در مسیر موفقیت گام بردارد.

شهرداری شناسنامه فوتبال اردبیل است. آن‌هایی که خواسته یا ناخواسته در سال‌های اخیر نقش بازدارنده برای ادامه‌ی فعالیت‌های تیم فوتبال بازی کردند و اهمیتی به خواست و تقاضای هواداران ندادند و در موضع‌گیری‌ها گاه به نعل و گاهی به میخ زدند حتماً در پیشگاه وجدان‌شان احساس شرمندگی می‌کنند.

وقتی بحث از چگونگی هزینه‌های تیم در رقابت‌های لیگ یک در زیر ذره‌بین قرار گرفت به‌جای علت‌یابی و مشخص کردن عوامل ناکامی و تحمیل هزینه‌های اضافی به معلول‌ها پرداخته شد و با استفاده از این ترفند از کنار کم‌کاری‌ها و اهمال‌ها و سستی‌ها به‌راحتی گذشتند و برای پایان دادن به غائله، بستن پرونده فعالیت تیم را بهترین و تنها راه مطمئن انتخاب کردند.

آغاز فعالیت

در مقاطع یاد شده فریاد دوستداران تیم فوتبال شهرداری خریداری پیدا نکرد. هر روز بهانه‌ای برای اعمال محرومیت شهرداری از سرمایه‌گذاری در ورزش حرفه‌ای علم کردند ولی از هر گونه بحث در مورد تفاوت‌های فوتبال حرفه‌ای و آماتور خودداری نمودند.

شهرداری عشق فوتبالی‌های اردبیل است. سال‌ها چشم به راه ماندند تا شاید مسئولین کمر همت ببندند و احیای فوتبال باشگاه شهرداری و به‌خصوص تیم بزرگسالان را مورد توجه قرار بدهند. خوشبختانه این امر انجام پذیرفت و با امتیاز اهدایی فدراسیون که با تلاش‌های هیئت فوتبال استان میسر شد در فصل جاری شانس حضور در رقابت‌های مرحله اول لیگ دسته سه را به دست آورد.

تیم شهرداری به‌خاطر تأمین خواسته قشر عظیمی از جامعه یعنی جوانان و فوتبال‌دوستان باید به معنی اخص کلمه مورد حمایت قرار بگیرد.

در شرایط کنونی در یک دوره از رقابت‌های لیگ، حمایت مستمر کلید موفقیت محسوب می‌شود. اگر حضور در لیگ با هدف رفع تکلیف باشد همان بهتر که از اولین هفته اعلام کناره‌گیری بشود ولی چنانچه برای موفقیت و صعود نظر داشته باشند باید با تنگ‌نظری‌ها و بازی با کلمات خداحافظی نموده و به‌موقع حداقل امکانات مورد نیاز را فراهم نمایند.

برند شهرداری

تاریخ فوتبال اردبیل با نام شهرداری عجین است. فوتبال اردبیل با تیم شهرداری حرکت می‌کند و در مسیر سرافرازی قرار می‌گیرد. نام این تیم برای رونق بخشیدن به فضای فوتبال منطقه کافی است. سال گذشته حضور شهرداری در لیگ برتر استان به این رقابت‌ها و حال‌وهوای خاصی بخشید و بر حساسیت و گرمی آن اضافه کرد.

تماشاگران و طرف‌داران واقعی فوتبال اردبیل در انتظار آغاز رقابت‌های مرحله اول لیگ دسته سوم هستند تا بار دیگر شور و هیجان را به سکوهای ورزشگاه تختی برگردانند و تیم را با تمام وجود حمایت بکنند.

برای تیم فوتبال شهرداری، سجاد پارسی سرمربی جوان و کاربلد و بازیکنان و جوانان جویای نام و دست‌اندرکاران باشگاه آرزوی موفقیت و سربلندی داریم.

امیدواریم اعضای شورای شهر در اندیشه خودنمایی از بابت کمک به فوتبال نباشند و حمایت را در عمل معنی بکنند، برای عکس گرفتن‌ها و در صف اول قرار گرفتن‌ها رقابت دوی ماراتن برگزار نکنند و مستقیم و غیرمستقیم از دخالت در امور تیم خودداری نمایند. ان‌شاءالله.




تردد مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار ۱۶ درصد افزایش یافت

 مدیر پایانه مرزی بیله‌سوار گفت: تردد مسافر از پایانه مرزی این شهرستان در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۶ درصد افزایش داشته است.

 لطف‌الله باباییبا بیان اینکه در هفت ماه سال گذشته ۴۴ هزار و ۱۰۶ مسافر از پایانه مرزی بیله سوار تردد کرده بودند، افزود: امسال در این مدت با افزایش هفت درصدی بیش از ۵۱ هزار مسافر از پایانه مرزی بیله سوار تردد کردند.

وی با بیان اینکه از این تعداد هزار و ۵۶۴ مسافر ایرانی و ۴۹ هزار و ۷۰۰ مسافر نیز خارجی بودند، اظهار کرد: مسافران ایرانی به صورت پیاده و مسافران خارجی با اتوبوس از این پایانه مرزی تردد کردند.

مدیر پایانه مرزی بیله سوار با اشاره به اینکه در هفت ماه امسال هزار و ۵۴۷ مسافر ایرانی از مرز بیله‌سوار وارد کشور شده اند، بیان کرد: در این مدت ۲۳ هزار و ۹۴۰ مسافر خارجی از مرز بیله‌سوار وارد کشور شده و ۲۵ هزار و ۷۶۰ مسافر نیز از این مرز خارج شدند.

وی همچنین از افزایش ۲۵ درصدی مسافران ورودی خارجی از این مرز خبر داد و گفت: در هفت ماه سال گذشته ۱۹ هزار مسافر خارجی وارد مرز بیله سوار شده بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۲۳ هزار و ۹۴۰ مسافر رسیده است.

بابایی با اشاره به افزایش ۱۶ درصدی تردد مسافران خروجی از پایانه مرزی بیله سوار، اضافه کرد: در هفت ماه پارسال ۲۲ هزار و ۲۲۷ مسافر خارجی و در مدت مشابه امسال ۲۵ هزار و ۷۶۰ مسافر خارجی از پایانه مرزی بیله سوار خارج شده اند.

وی در ادامه به تردد بیش از ۷۳ هزار دستگاه ناوگان اعم از اتوبوس ، کامیون و سواری از پایانه مرزی بیله‌سوار اشاره کرد و افزود: از این تعداد ۳۹ هزار و ۷۴۰ دستگاه خودرو وارد مرز شده و ۳۳ هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو نیز از مرز خارج شده است.

بابایی با بیان اینکه در هفت امسال ۷۱ هزار و ۹۲۵ دستگاه وسیله نقلیه کامیون و هزار و ۲۵۲ دستگاه اتوبوس از مرز بیله‌سوار تردد کردند، اظهار کرد: در مدت مشابه پارسال۶۲۷ دستگاه اتوبوس از مرز بیله‌سوار تردد کردند که امسال ۱۳ درصد افزایش یافته است.




نقد مبتنی بر واقعیت‌های عینی

این روزها فضای مجازی به عرصه‌ای برای انتقاد و تخریب تبدیل شده‌است. نزدیک شدن به ایام انتخابات به فعالیت‌های مجازی رنگ‌وبوی دیگری بخشیده است. اهداف و نیت‌های مختلف، خیلی‌ها را به فعالیت بیشتر در فضای مجازی و مطرح شدن به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای مجبور کرده‌است.

نزدیک شدن به روزهای حساس و سرنوشت‌ساز انتخابات مجلس به‌طور چشمگیر بار سیاسی و جنبه‌های احساساتی و پوپولیستی انتقادها را افزایش می‌دهد. اکثراً فضای مجازی را به مناسب‌ترین وسیله برای تبلیغ و یا تخریب انتخاب کرده و در بسیاری از موارد عدالت و انصاف را به‌راحتی قربانی می‌کنند.

انتقادها اگر بر مبنای واقعیت‌ها و با رعایت انصاف و عدل همراه باشد به دل می‌نشیند و میزان تأثیرگذاری‌اش افزایش می‌یابد. نقد باید بر اساس حقایق موجود استوار باشد و نه براساس شنیده ها و تخیلات.

فضای مجازی و فعالان این عرصه در آستانه انتخابات می‌توانند نقش بسیار مهم و اساسی در بالا رفتن میزان مشارکت و افزایش شور و نشاط انتخاباتی داشته باشند. تحقق این امر مستلزم ادای وظیفه به معنی واقعی و اخص خود می‌باشد.

زمانی‌که انتقادها در مسیر جلب رضایت عده‌ای و یا تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی و یا تسویه‌حساب‌های سیاسی قرار بگیرد و یا وقتی انتقام‌جویی دلیل اصلی بر راه‌اندازی بساطی به‌نام مطالبه‌گری باشد حاصلی جز دامن زدن به فضای نفرت و تفرقه و ترویج بداخلاقی نخواهد داشت.

وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها، اتهام‌زنی‌ها، گل‌آلود کردن آب و برهم زدن آرامش فضای موجود و هیاهو و جنجال مصداق تخریب است.

تخریب نشانه‌ی حسادت و دشمنی است. خدشه‌دار کردن حاصل زحمات و تلاش عده‌ای با سیاه‌نمایی تمام، ظلم در حق جامعه و خدمت‌گزاران واقعی آن محسوب می‌شود.

و در چنین روزهای حساس و سرنوشت‌سازی که جامعه نیاز به آرامش و همدلی و همراهی بیشتری دارد فعالان عرصه رسانه و مدعیان مطالبه‌گری و صاحبان قلم و اندیشه باید برای اصلاح رفتارها و حرکت در مسیر ایده‌آل تلاش کنند و فضای مجازی را از بحثی به‌نام تخریب خلاص نمایند.




۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه آسفالت راه‌های استان اردبیل اجرا شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از اجرای ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه آسفالت راه‌های اصلی فرعی و روستایی در مناطق مختلف این استان خبر داد.

کلیم‌الله وثوقی با بیان این مطلب اظهار کرد: ۵۴۰ کیلومتر روکش آسفالت در مناطق مختلف استان در دست اجراست که از این میزان ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی و ۲۴۰ کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: یکی از این پروژه‌ها که از مطالبات مهم مردم بود آسفالت بابک بیله‌سوار است که با اجرای این پروژه زمینه سفر امن دست کم سه هزار نفر از اهالی و روستاییان منطقه فراهم می‌شود.

وی افزود: محورهای اردبیل – سرچم ، اردبیل – آستارا و پارس‌آباد – مشگین‌شهر در حوزه راه‌های اصلی استان است که عملیات روکش و بهسازی آسفالت آن در ماه‌های اخیر اجرا شده است.

وثوقی اضافه کرد: همچنین در این مدت آسفالت محورهای نرقشلاقی- خروسلو، هشجین – سرچم و گرمی- موران اجرا شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل افزود: ۸۰ کیلومتر راه‌های استان زیرسازی و آماده آسفالت است که به علت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قیر عملا امکان آسفالت این پروژه‌ها امکان‌پذیر نیست.

عضو شورای ترافیک استان اردبیل با بیان اینکه نیمی از هزینه‌های بازسازی و آسفالت راه‌های روستایی مربوط به قیر است، گفت: در صورت عدم تخصیص قیر رایگان و عدم اجرای آسفالت این میزان راه روستایی، راه‌های آماده آسفالت در اثر بارش برف و باران و فعالیت ماشین‌آلات برفروبی تخریب خواهد شد که آماده‌سازی دوباره آن (با هزینه امروز) ۴۰۰ میلیارد ریال هزینه خواهد داشت.

وی خواستار اهتمام و توجه مسئولان استانی و نمایندگان به مساله تامین قیر رایگان برای پروژه‌های عمرانی در استان شد و افزود: با توجه به محدودیت فصل کاری در صورت عدم اجرای آسفالت تا قبل از شروع فصل سرما امکان آسفالت راه‌های پیش رو نخواهد بود.

وثوقی خاطرنشان کرد: از مجموع چهار هزار و ۷۵۱ کیلومتر راه‌های روستایی ۲ هزار و ۷۰۰ کیلومتر آسفالت است که هم آسفالت راه‌های باقی مانده و هم نگهداری راه‌های موجود مستلزم تامین منابع مورد نیاز است.

 




میزان بارندگی‌های استان اردبیل ۵۶ درصد افزایش یافت

 مدیر کل هواشناسی استان اردبیل گفت: میانگین بارندگی‌های استان اردبیل از ابتدای سال آبی جاری در مقایسه با دوره بلند مدت ۳۰ ساله ۵۶ درصد افزایش یافت.

مجید کوهی اظهار کرد: همانطور که انتظار می‌رفت بارش‌های پاییز زودتر از نرمال آغاز شد و تا صبح آخرین روز مهرماه در وضعیت فرانرمال باقی ماند، به طوری که میزان نزولات دریافتی حدود ۵۶ درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله در این مدت بوده است.

وی اضافه کرد: بر اساس داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، سال گذشته پس از پایان هفته چهارم پاییز یعنی همین موقع، متوسط بارش دریافتی استان در حدود ۱۶ میلی‌متر بود، که در حدود ۲۳ میلی‌متر کمتر از میانگین بارش‌های امسال (۳۹ میلی‌متر) بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: طی یک ماه سپری شده از سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲، بیشترین بارش دریافتی در استان مربوط به شهرستان بیله سوار با حدود ۶۱ میلی‌متر و کمترین نیز مربوط به شهرستان کوثر با ۲۱ میلی‌متر بوده است.

کوهی افزود: همچنین بیشترین افزایش بارش با حدود ۱۲۰ درصد در شهرستان خلخال و کمترین افزایش با پنج درصد در شهرستان نیر به ثبت رسیده است؛ و این در حالی است که اهالی شهرستان نمین کاهش ۲۰ درصدی بارندگی را تجربه کردند.

وی خاطرنشان کرد: داده های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد گیلان با میانگین دریافت حدود ۱۰۸ میلی متر باران، پربارش‌ترین استان کشور تا این لحظه بوده است.پس از گیلان بیشترین بارش‌ها به ترتیب در استان‌های مازندران با ۹۶، گلستان ۵۹ و اردبیل با ۳۹ میلی متر ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل یادآورشد: با وجود اینکه بر اساس انتظارات بارش‌های سال زراعی زودتر آغاز شد و میزان آنها نیز تا اینجا بیشتر از نرمال بوده است، اما کم بارشی انباشته و خشکسالی‌های متوالی گذشته با یک سال بارش نرمال جبران نمی شود.

کوهی تصریح کرد: همچنان بخش وسیعی از استان تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است و این امر ضرورت مدیریت منابع آب را بیش از پیش نشان می‌دهد.

دمای هوای اردبیل هفته آینده کاهش می‌یابد

وی همچنین در خصوص شرایط جوی روزهای آتی استان گفت: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر تداوم شرایط جوی پایدار و بدون بارش تا اواسط هفته آینده در سطح استان است و بدلیل وزش بادهای جنوبی از تا یکشنبه هفته آینده هوای نسبتاً گرم در طول روز حاکم خواهد شد.

بیشترین افزایش دما (بین ۳ تا ۵ درجه سلسیوس) در روز جمعه (امروز) در شهرستان‌های شمالی استان انتظار می رود، اما از روز دوشنبه هفته آینده (۸ آبان) با تغییر الگوی جریانات سطح زمین و وزش بادهای شرقی، دمای هوا طی روزهای دوشنبه تا چهارشنبه بطور محسوس بین چهار تا هشت درجه سلسیوس کاهش خواهد یافت.




خدا قوت آقای دادستان

برای اهالی ورزش استان چه خبری خوشحال‌کننده‌تر از ورود دادستانی به قضیه و داستان ورزشگاه علی دایی‌.
ورزشگاهی که از اولین روز کلنگ زنی اش در سال ۱۳۷۱ توسط مرحوم غفوری فرد رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی و افتتاح زمین چمن و سکوی تماشاگران آن با عجله در سال ۱۳۸۷ بدون تکمیل بخش‌های موردنیاز و امروز که فرسوده و مستعمل و غیرقابل استفاده‌شده است دردی از دردهای ورزش و فوتبال این منطقه را درمان نکرد.
در این مدت هیچ مسئولی به فریاد دوستداران فوتبال و ورزش و نوشته‌های خبرنگاران ورزشی توجهی نکرد. هر چه بیشتر نوشتند و با دلایل لزوم توجه بیشتر به آن را یادآوری کردند کم‌تر با استقبال مسئولین روبرو شدند.
وقتی مصاحبه معاون پیشگیری از جرم دادستانی اردبیل مبنی‌بر اراده دادستانی برای تعیین تکلیف حقوق تضییع شده عمومی در پروژه ورزشگاه علی دایی منتشر شد خنده رضایت بر لب دوستداران ورزش‌ نشست. همگی قلباً از دادستان ممنون شدند و حلقه این خوشحالی‌ها و رضایت‌ها موقعی کامل خواهد شد که پیگیری امر در دستور کار قرار بگیرد و به هر دلیل و علتی از نیمه راه به حال خود رها نگردد.
خاطر ورزشی‌های اردبیل از رفتار غیرمعقول و عملکرد مسئولین ورزش کشور و استان در قبال ورزشگاه علی دایی آزرده است و فقط اقدام قاطع دادستان و همکاران‌اش می‌تواند تا حدودی از اثرات این آزردگی بکاهد.
اراده دادستان برای احقاق حق ورزشکاران زنگ خطر را برای مسئولین کم‌تحرک و بی‌خیال به صدا درمی‌آورد و خواب از چشمان آن‌ها می‌رباید.
این پروژه بعد از افتتاح زمین چمن‌اش از سال ۱۳۸۸ به حال خود رها شد‌، سرمایه عظیمی در معرض استهلاک کامل قرار گرفت، استانداران و مدیران و نمایندگان مردم آمدند و رفتند ولی تغییری در حال ناخوش این مجموعه ندادند.
آن‌هایی که در طی ۳۱سال گذشته در مورد این پروژه شعار دادند و یا به وضعیت آن بی‌توجه شدند مقصرند و امیدواریم که این‌بار دادستان اردبیل بر زخم‌های عمیق این ورزشگاه و هواداران ورزش مرهم بگذارد و عاملین اصلی پایمال شدن بیت‌المال در این مجموعه را به پای میز محاکمه بکشاند.
باید به استحضار دادستان محترم اردبیل رسانده شود که علاوه‌بر زمین چمن و تأسیسات جانبی آن باید نشست و به حال سالن دوومیدانی این مجموعه هم گریه کرد. اگر عمری باشد سرنوشت این سالن را در یادداشتی جداگانه منتشر می‌کنیم. در سه سال گذشته کسی برای عوامل بسته ماندن درب سالن پس‌از افتتاح نمایشی و چرایی لزوم افتتاح آن علی‌رغم آماده نبودن و عدم تحقق وعده‌های متعدد داده‌شده چیزی نگفت و مواخذه ای نکرد.
دادستان اردبیل برای تعیین تکلیف ورزشکاه، امید را در میان دوستداران ورزش و فوتبال زنده کرده‌است.
با به نتیجه رسیدن این اقدام نام دادستان اردبیل و همکاران‌اش برای همیشه در تاریخ ورزش این استان ماندگار خواهد شد. بسیار باید خوشحال و خرسند شد که این‌بار مسئولی در قبال ورزش و ورزشکاران احساس مسئولیت کرد و برای کاستن از آلام آن‌ها اقدام نمود. خدا قوت آقای دادستان.




آن‌هایی که حریص‌اند و در بند مقام

برخی‌ها چنان به مال دنیا علاقه‌مندند که در قبال حفظ و به دست آوردن آن ‌همه چیز را فدا می‌کنند، اخلاق را زیر پا می‌گذارند، به یک لومپن تمام‌عیار تبدیل می‌شوند، از پایمال کردن حق‌الناس ترسی به دل راه نمی‌دهند و به مفهوم کامل برای این‌که بر ثروت و اندوخته‌شان بیفزایند چند چهره‌گی پیشه می‌کنند.

حرص یکی از رذایل اخلاقی است. از مذموم بودن صفت حرص همین بس که در برخی از روایات، انسان حریص به کرم ابریشمی تشبیه شده‌است که هر چه بیشتر به‌دور خود می‌پیچد بیشتر از رهایی فاصله می‌گیرد.

شدت افزون‌خواهی و زیاده‌طلبی در برخی‌ها چنان شدید است که چشم بر همه چیز می‌بندند. برای رسیدن به هدف، همه را قربانی می‌کنند و استفاده از رانت و موقعیت را عین ثواب تلقی می‌نمایند.

فرد حریص اگر به موقعیت و جایگاهی دست پیدا بکند کم‌تر کسی می‌تواند در قبال نفس کثیف و اخلاق زیاده‌خواهانه‌ی او مقابله کند. از دست این قبیل افراد حریص و طمع‌کار باید به خداوند پناه برد. آن‌ها گاهی چنان در منجلاب دنیا و مقام‌پرستی غوطه‌ور می‌شوند که به‌تدریج مشت‌شان در جامعه باز و مورد نفرت همگان قرار می‌گیرند.

چشم بستن بر واقعیت‌ها و حرص بیشتر جهت اندوختن مال دنیا، ریشه در جهل و نادانی و عدم آگاهی از عواقب و پیامد پیامد‌های این صفت دارد.

دور زدن قانون، رفتار برخلاف ادعا، تطمیع آدم‌های ضعیف‌النفس، برخوردهای فیزیکی برای خاموش کردن صدای منتقدان، حرف‌ها و سخنان رکیک بر زبان راندن ازجمله رفتارهایی است که از افراد حریص و در بند مال دنیا و مقام سر می زند.

با نگاه سطحی به محیط اطراف می‌توان تعدادی از اسامی را که حریص‌‌اند‌‌ و طمع‌کار  به‌آسانی ذکر کرد و به نمونه‌هایی از رفتار قلدرمآبانه‌ی آن‌ها نیز اشاره نمود.

اگر افراد حریص و طمعکار صاحب پست و مقامی هم بشوند باز هم نمونه بارزی از چند چهره‌گی و رفتارهای منافقانه هستند. به‌ظاهر خود را هوادار جامعه و خدمتگزار مردم نشان می‌دهند و در باطن از پایمال کردن حق مردم و اجحاف به‌حق‌الناس و حرکت در جهت تأمین منافع شخصی کوتاه نمی‌آیند.

و درنهایت بدبختی از آن کسانی است که به‌خاطر مال دنیا و از دست ندادن موقعیت در قبال افراد حریص سر تعظیم فرود می‌آورند و عزت و شوکت و استقلال خود را با پست‌های زودگذر و کیلویی عوض می کنند و بر مردم و ولی نعمتشان آشکارا خیانت می‌نمایند.




۲ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به زراعت چوب اختصاص یافت

 ۲ هزار هکتار از اراضی کشت و صنعت مغان به زراعت چوب اختصاص یافت و با مساعد شدن شرایط منطقه‌ای کشت نهال صنوبر در اراضی پیش‌بینی شده این مجتمع بزرگ تولیدی طی آیینی آغاز شد.

به گزارش  روابط عمومی شرکت کشت و صنعت مغان، مدیرعامل این شرکت روز چهارشنبه در آیین کاشت نهال گفت: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این بنگاه تولیدی برای بارورسازی اقتصادی آن آغاز شده و در این راستا زراعت چوب در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

صمد بهزاد افزود: زراعت چوب در اولویت شرکت کشت و صنعت مغان قرار گرفته و در مرحله اول کشت درخت صنوبر در حدود ۲ هزار هکتار از تپه ماهورها، بین مزارع و جاده‌ها آغاز شده است.

وی هدف از اجرای زراعت چوب را استفاده از ظرفیت خالی و بلااستفاده این شرکت اعلام و بیان کرد: به دنبال کشت درخت صنوبر، زراعت چوب نیز به عنوان یک فعالیت جدید به مجموعه اهداف تولیدی این شرکت افزوده شده و بسیاری از اراضی این مجموعه که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته بود، به زراعت چوب اختصاص خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان افزایش درآمدزایی این شرکت، ایجاد اشتغال برای سه نفر در هر هکتار زراعت چوب به صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم را از جمله اهداف جنبی این اقدام ذکر کرد.

وی همچنین اظهار کرد: زراعت چوب از جنبه‌های مختلف از جمله اشتغالزایی، رفع نیاز به واردات چوب، درآمدزایی، سرسبزی منطقه، تولید اکسیژن و مسائل امنیت زیستی حائز اهمیت بوده و شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به عنوان یک جنگلبان وارد این عرصه شده است.

بهزاد اضافه کرد: زراعت چوب یک محصول جدید در مجتمع عظیم ملی کشت و صنعت به شمار می‌رود و کاشت درخت می‌تواند به عنوان یک فعالیت اقتصادی و تولیدی مهم نقش موثری در تامین بخش از نیاز کشور ایفا کند و امیدواریم فرهنگ کاشت درخت در کنار مزارع با این اقدام کشت و صنعت در منطقه مغان رونق بگیرد.

وی زراعت چوب در کشت و مغان را گامی مهم در راستای اهداف طرح مردمی تولید و کشت یک میلیارد درخت در کشور بر اساس دستور ریاست جمهوری عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان که چند سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده و پس از کشمکش‌های زیاد واگذاری آن ابطال شد، طی ۲ سال اخیر با اقدامات انجام شده مدیریت جدید، در مسیر احیا، حفظ اشتغال و سودآوری قرار گرفته است.

مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان که هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود، در زمینه تولید محصولات کشاورزی، دامی و صنایع وابسته با ۲ هزار و ۷۰۰ نفر نیروی انسانی شاغل فعالیت می‌کند و به عنوان پیشانی تولید بخش کشاورزی استان در حال فعالیت و تولید است.

این مجموعه بزرگ اقتصادی به عنوان بزرگترین شرکت کشت و صنعت کشور با داشتن اراضی وسیع زراعی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی، ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغات میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولید غذای دام و سایر نیازهای حوزه کشاورزی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور محسوب می‌شود.

بنا به اعلام مدیران فعلی، امکان افزایش تولیدات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به یک میلیون تن وجود دارد به طوری که میزان تولیدات این شرکت در سال گذشته ۶۰۰ هزار تن بود و امسال به ۷۰۰ هزار تن می‌رسد و تا سه سال آینده هم به ظرفیت تولید یک میلیون تن محصول خواهد رسید.

هم اینک نیمی از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار باغ موجود در اراضی مجتمع بزرگ تولیدی کشت و صنعت و دامپروری مغان به علت نبود سرمایه‌گذاری در طول سالیان متمادی پیر و فرسوده شده است.

بنا به گفته مدیرعامل این مجموعه، عملیات اقتصادی‌تر کردن باغات شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، نوسازی و اصلاح درختان از سال گذشته آغاز شده است به طوری که سال گذشته ۱۲۰ هکتار از باغات این واحد تولیدی نوسازی و بهسازی شد.

برنامه‌های میان مدت ایجاد نهالستان گونه‌های گواهی شده لیبل آبی، آزمایشگاه کشت بافت، باغ مادر در سطح ۵۰ هکتار، باغ الگویی غیرمتراکم در سطح هشت هکتار، باغ الگویی متراکم به میزان ۲ هکتار و نیز کشت ارقام خالص و سالم (لیبل آبی) در ناحیه چهار مجتمع باغات میوه به وسعت ۱۰ هکتار در دست اجراست که با عملیاتی شدن آنها شاهد تحولی در بزرگترین مجموعه باغی یکپارچه ایران در مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مغان خواهیم بود.

برنامه بلندمدت توسعه باغات کشت و صنعت مغان نیز شامل آماده سازی زمین جهت اجرای ۳۰ هکتار باغ زیتون، ۴۰ هکتار باغ گیلاس و ۲۸ هکتار باغ بادام در حال اجراست که با تسریع در تهیه نهال‌های این باغات، مراحل بعدی توسعه باغات این مجتمع ادامه خواهد یافت.




سلامت و بهداشت فضای انتخابات

آغاز ثبت‌نام کاندیداهای دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی روند انتخابات را به مرحله اصلی و جدی نزدیک کرد. کاندیداها به هر روش ممکن هیچ فرصتی را برای مطرح کردن هرچه بیشتر خود از دست نمی‌دهند. در روزهای اخیر ثبت‌نام الکترونیکی نیز بهانه‌ای برای قدرت‌نمایی‌ها شده‌است. نامزدها با توسل به بحث ثبت‌نام می‌خواهند توانایی‌ها و میزان استقبال از آن‌ها را به رخ رقبا بکشند.

رقابت سالم انگیزه‌ای است برای موفقیت. رقابت سالم مظهر روحیه تیمی است. آن‌هایی که به توانایی‌ها و قدرت‌شان اعتقاد دارند هیچ‌وقت در دام رقابت‌های ناسالم گرفتار نمی‌شوند. کسانی که به عرصه رقابت ناسالم وارد می‌شوند برای‌این‌که با شکست هم‌آغوش نگردند دست به هر کاری می‌زنند.

برای برگزاری یک انتخابات پرشور و یک رقابت کامل، همه دست‌اندرکاران انتخابات، کاندیداها و هواداران آن‌ها باید به فکر سلامت و بهداشت فضای انتخابات باشند. جریاناتی که می‌خواهند به هر شکل و طریقی در ایجاد یأس و یا اختلاف‌افکنی بین کاندیداها و طرف‌داران آن‌ها اقدام نمایند نباید امکان خودنمایی داشته باشند.

مبارزه با کسانی که از هم اینک می‌خواهند فضای مجازی را به وسیله‌ای برای مخدوش کردن چهره‌ها و وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها تبدیل کنند و یا با کینه‌توزی، سیاسی‌کاری‌ها و تسویه حساب‌های سیاسی و باندی در تخریب رقبا اقدام نمایند، لازم و ضروری است.

کاندیداها برای‌این‌که در سلامت فضای انتخابات سهیم باشند باید از اختلاف‌افکنی‌ها، بهره‌برداری‌ها و رفتارهای سؤال‌برانگیز عده‌ای جلوگیری بکنند و نیرویشان را برای معرفی هرچه بیشتر خود معطوف نمایند.

در این راه، آن‌هایی که به‌دنبال نام هستند و یا کسانی که به‌دنبال نان‌اند و در سودای پست و مقام و یا آنکه باج می‌خواهد و یا به‌دنبال اهداف تجاری و اقتصادی می‌باشد قادر به همراهی صادقانه کاندیدا‌ ها نخواهد بود.

درنهایت باید گفت که رقابت ناسالم و تخریب نامزدها در فضای مجازی در ایجاد دلسردی و بی‌تفاوتی به انتخابات تأثیرگذار است. کسانی که در این مسیر گام بردارند ناخواسته بلوف به نفع دشمنان نظام و انقلاب عمل خواهند کرد.




شاخص برخورداری استان اردبیل از بزرگراه به ۲۷ درصد رسید

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: در حال حاضر شاخص برخورداری این استان از بزرگراه ۲۷ درصد است که با بهره‌برداری از ۶۰ کیلومتر بزرگراه دیگر تا پایان سال جاری این میزان به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

علی یوسف‌زاده  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۶۰ کیلومتر به بزرگراه‌های استان اردبیل اضافه می‌شود، افزود: از این میزان ۳۵ کیلومتر از بزرگراه اردبیل – سرچم در قالب قطعات ۲، سه ، چهار و هفت آماده افتتاح است که از این میزان چهار کیلومتر از محدوده روستای بودالالو به روی خودروهای عبوری گشوده شده است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل یادآورشد: از قطعه چهار بزرگراه اردبیل – سرچم ۱۳ کیلومتر و از قطعه هفت هم ۱۲ کیلومتر تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد: همچنین در جاده سربند- مشگین‌شهر ۲۰ کیلومتر ، در جاده سربند- پارس‌آباد پنج کیلومتر و باند دوم اردبیل – مشگین‌شهر به طول هشت کیلومتر در دست اجراست که این قطعات هم تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

یوسف‌زاده با اشاره به نقش حیاتی زیرساخت‌های حمل و نقل در توسعه استان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی استان از شاخص توسعه بزرگراهی نبود اعتبار و عدم احساس نیاز به توسعه بزرگراهی در سال‌های گذشته بود که برای جبران این عقب‌ماندگی احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گرفت.

هشت هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهی داریم

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص مطالبات پیمانکاران بخش راه استان گفت: در حال حاضر هشت هزار میلیارد ریال به پیمانکاران بدهی داریم و تکمیل قطعات مختلف شبکه بزرگراهی استان نیازمند تامین اعتبارات به موقع و پرداخت مطالبات پیمانکاران است.

 

وی ادامه داد: تا پنج سال پیش فقط چهار طرح بزرگراهی اردبیل – نیر، اردبیل – نمین، اردبیل – مشگین‌شهر و۵۰ کیلومتر از جاده اردبیل – گرمی دارای ردیف اعتباری ملی بود ولی با تلاش و همت مسئولان استان، در حال حاضر تمام طرح‌های بزرگراهی استان دارای ردیف ملی شده و توسعه شبکه بزرگراهی از سرعت قابل قبولی برخوردار شده است.

یوسف‌زاده همچنین با اشاره به افتتاح ۵۲ کیلومتر بزرگراه در سال گذشته گفت: تا سال ۱۳۹۶ در مجموع ۱۳۷ کیلومتر بزرگراه در استان احداث شده بود که این میزان هم‌اکنون به ۲۳۷ کیلومتر رسیده است.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلومتر جاده در استان اردبیل ۲۰۸ کیلومتر بزرگراه، ۷۱۶ کیلومتر راه اصلی، ۷۰۲ کیلومتر راه فرعی و چهار هزار و ۷۳۸ کیلومتر راه روستایی است.

 

اردبیل به لحاظ موقعیت جغرافیایی و طبیعی خود و قرار گرفتن در سرزمینی فلاتی شکل با شیب‌های بسیار تندی به زمین‌های کم‌ارتفاع اطراف خود شامل کرانه‌های دریای خزر، جلگه پست مغان و نیز دشت‌های کم‌ارتفاع استان‌های آذربایجان‌شرقی و زنجان منتهی می‌شود و به همین لحاظ جاده‌های این استان اغلب دارای پیچ‌ها و شیب‌های بسیار تند هستند.

هشت گردنه سخت‌گذر و برف‌گیر به نام‌های حیران، صایین، کجل، نقدوز، الماس، لنگان، قره‌آغاج و اسالم در جاده‌های این استان قرار دارد.